Elk zichzelf respecterend beroep pakt dezer dagen uit met een trofee voor uitmuntendheid. Ook de schrijvers van verkoopbrieven hebben onlangs hun award uitgereikt. De Gouden Veer - zo heet de tweejaarlijkse onderscheiding - ging deze keer naar Bloemisterij Van Hooydonck uit Kapellen, maar de eer was voor Luc Van Roey (36), de schrijver-bedenker van de brief.
...

Elk zichzelf respecterend beroep pakt dezer dagen uit met een trofee voor uitmuntendheid. Ook de schrijvers van verkoopbrieven hebben onlangs hun award uitgereikt. De Gouden Veer - zo heet de tweejaarlijkse onderscheiding - ging deze keer naar Bloemisterij Van Hooydonck uit Kapellen, maar de eer was voor Luc Van Roey (36), de schrijver-bedenker van de brief. Van Roey is marketingverantwoordelijke van uitgeverij Biblo en schrijft in die functie bijna alle verkoopbrieven voor de uitgaven van Biblo. Zo nu en dan leent hij zijn pen voor brieven van derden. Voor de kunstevenementen die zijn vrouw organiseert en voor Bloemisterij Van Hooydonck. Van Roey kwam in 1997 bij Biblo. Tot dan had hij gewerkt op de afdeling marketing van Mediaxis (nu Sanoma). In die tijd deed Mediaxis vooral 'above the line-reclame' en acties op het punt van verkoop. Van direct marketing met het oog op abonnementenwerving was geen sprake. Van Roey was echter gebeten door direct marketing. Hij stapte daarom over naar Biblo, een uitgeverij die op die marketingtak is opgebouwd. Bij Biblo heeft Van Roey goed in de archieven gekeken, onder andere naar de brieven die Biblo-oprichter Herman Van Hove zelf geschreven heeft. "Herman is een van mijn belangrijkste leermeesters." De actie voor Bloemisterij Van Hooydonck bestond uit een brief, een boeket dagverse bloemen, een zakje bloemenvoeding en een antwoordgedeelte. De brief was steeds gericht aan de directiesecretaresse, die aangespoord werd een 'bloemenmomenten-formulier' in te vullen en terug te sturen. Op die manier kon de bloemenman enkele dagen voor zo'n moment via e-mail een aanbod doen en de boeketten op het kantoor afleveren. "De meerwaarde in de brief is de spanning die gecreëerd wordt. En het boeket ligt daar op het bureau om de nieuwsgierigheid te prikkelen. Daaruit vloeit de bereidheid voort om de brief te lezen."Dat Van Roey zijn werkstuk zou insturen voor de Gouden Veer was niet meer dan logisch. Biblo-baas Herman Van Hove draagt de award een warm hart toe. Van Hove schreef achttien jaar geleden al de winnende verkoopbrief. Later zou Biblo-man Johan Verschueren twee keer de Gouden Veer-brief schrijven. Van Roey is de volgende leerling. Biblo lijkt wel een academie voor direct mail. Ad van Poppel [{ssquf}]Luc Van Roey (36). Is: marketingverantwoordelijke Biblo.Vrije tijd: organisatie van kunstevenementen. Biblo lijkt wel een academie voor direct mail.