Ga je een broze toekomst tegemoet als je een vaste betrekking inruilt voor een romance met glas ? Kurt Janssens van Fragile wil het tegendeel bewijzen.
...

Ga je een broze toekomst tegemoet als je een vaste betrekking inruilt voor een romance met glas ? Kurt Janssens van Fragile wil het tegendeel bewijzen.Glas heeft in het leven van Kurt Janssens altijd een belangrijke rol gespeeld. Eerst als hobby, later als broodwinning. Op rommelmarkten was hij als jongeman een vaste klant, steeds op zoek naar glazen voorwerpen. De ontmoeting met een glasblazer in Bohemen zou zijn leven ingrijpend veranderen. Hij liet de man enkele ontwerpen uitvoeren. Toen die best verkoopbaar bleken, besloot hij de marketingafdeling van het bedrijf waar hij werkte vaarwel te zeggen en van zijn hobby zijn beroep te maken.In november 1995 ging Kurt Janssens in Antwerpen van start met de eenmanszaak Fragile. Het was eerder een passionele dan een commerciële zet. Daaruit putte hij de moed om alles zelf te doen : ontwerpen, de productie in Bohemen maandelijks opvolgen, winkels zoeken die zijn vazen willen verdelen, deelnemen aan beurzen, op maandag en dinsdag de showroom openhouden. Toch slaagde hij erin om binnen het jaar met honderd klanten een omzet van 2 miljoen frank te halen. 30 % daarvan gaat naar Nederland, maar hij levert ook aan Luxemburg en Frankrijk. Janssens' collectie bestaat uit twee soorten vazen. Enerzijds de duurdere collectie, met een meer hoogstaand ontwerp, een mooiere afwerking, meer details en een betere kwaliteit. Anderzijds het commerciële glas, dat hij verdeelt via bloemisterijen en geschenkenwinkels. Janssens wil die laatste categorie die nu nog 60 % van zijn omzet uitmaakt geleidelijk afbouwen en alleen de eerste overhouden. Dat gamma richt zich tot mensen die iets origineels zoeken. Het is een wonderlijke mix van vormen en ornamenten, van oude en nieuwe accenten. De kleuren zijn altijd klassiek : helder kristal, oudroze, kobaltblauw, groen en amber. Aan de meeste vazen wordt een uur lang gewerkt met vijf mensen. Dan moeten ze afkoelen, met het risico dat zich scheuren vormen. Ook dat moet worden ingecalculeerd. "Op basis van de vraag beslis ik of we van een bepaald ontwerp een of meer stuks maken, maar meer dan vijftien worden het er nooit. Het is geen seriewerk.""Over glasblazen wist ik in het begin niets," gaat Kurt Janssens verder, "maar iedere maand leerde ik bij. Ik kon daarbij putten uit de ervaring van de vaklui die mijn ontwerpen uitvoerden. Geleidelijk ontdekte ik wat mogelijk en niet mogelijk is. Nu zijn er verschillende bedrijven in Bohemen die voor mij produceren. Mijn ervaring met Italiaanse leveranciers was minder positief." Hij verwacht nog niet zo gauw kapers op de kust. "In het duurdere glas, met een winkelprijs tot 25.000 frank, ben ik zeker dat ik geen concurrenten krijg. Ik doe immers alles zelf : ik maak de ontwerpen, ga naar Bohemen, breng de vazen mee en lever ze aan de winkels. En dat alles met een bescheiden winstmarge." Hij heeft geen glazen bol nodig om te weten wat de toekomst brengt : hij wil zijn aanbod verder uitbreiden met glazen objecten voor een select publiek.KURT JANSSENS (FRAGILE) Eigen originele glasontwerpen worden in Bohemen geblazen.