Een geoefend slipper is er twee waard

BMW België leert autobestuurders de onwrikbare wetten van de natuur kennen.

Een zaterdagnamiddag in het Wingepark, een van de industriegebieden in Rotselaar: een ballet van vier BMW’s318d trekt lijntjes op een natte piste bezaaid met plastic kegels. Rond de ruime strook asfalt, zo groot als een voetbalveld, wapperen de vlaggen van de Duitse autoconstructeur.

Elke veertien dagen organiseert BMWBelgië hier in het weekend rijstages. En zo zijn we dus getuige van deze vreemde mechanische choreografieën. Als waanzinnigen maken de wagens allerlei pirouettes. En terwijl de auto’s dansen, vliegen de kegels door de lucht. Gelukkig dat dát geen voetgangers zijn! Dat de bestuurders tegen een matige snelheid op de hindernissen afgaan, maakt de scène alleen maar indrukwekkender. Brutaal het stuur omgooien of op de rem gaan staan, zet immers weinig zoden aan de dijk: tegen 50 km per uur op een nat wegdek doet zelfs de kleinste onvoorziene gebeurtenis je in het decor belanden.

Instructeur DannyJanssens observeert geconcentreerd het spektakel. Met een oortje en een micro blijft hij voortdurend in contact met zijn cursisten. Hij legt uit wat ze verkeerd doen, geeft met gebaren en gelaatsuitdrukkingen aan welke houding ze in de cabine moeten aannemen. Eventjes maakt hij tijd vrij om ons de oefening uit te leggen: “Het gaat hier om een module defensief slippen. Met andere woorden: een oefening waarbij de juiste reflexen worden aangeleerd als de wagen aan het slippen gaat. Er bestaan nogal wat misvattingen over slippen. De meest voorkomende is dat je moet versnellen om de auto weer onder controle te krijgen. Dat is misschien zo in de rallysport, maar in een normale rijomgeving is zoiets totaal onverantwoord.”

Van achter hun stuur geeft de beteuterde gelaatsuitdrukking van de bestuurders duidelijk weer hoe moeilijk het is om het rijden op een natte ondergrond aan te leren. “Ik wist niet dat je tegen zo’n lage snelheid zoveel schade kon veroorzaken. Het pakt je,” vertrouwt Bart, een van de deelnemers, de stageverantwoordelijke toe.

Zonder theorie gaat het niet

De BMW-stages duren maar één dag en zijn daarom erg intensief. De sessies beginnen om 9.00 uur met een theoretische uiteenzetting. Het duurt anderhalf uur om uit te leggen waar het allemaal om draait en vooral om de fysische wetten van de wegligging uit de doeken te doen.

Na het theoretische gedeelte wijden de deelnemers zich aan een eerste praktische sessie die één uur en drie kwartier duurt: correct gebruik van het stuur, remtests met en zonder ABS, experimenteren met de basisprincipes van onder- en oversturing.

Na de lunch begint een nieuwe oefensessie die vier uur duurt. Meteen ook tijd voor het serieuzere werk: remmen op een natte ondergrond en op epoxy (een kunststof die de omstandigheden van een beijzelde weg nabootst), manoeuvres om een hindernis te ontwijken, uitwijkmanoeuvres naar een andere rijstrook. De dag wordt afgesloten met een debriefing van een half uur.

Danny is opleider rijbeheersing bij de Federale Politie en oefent de stiel al achttien jaar uit. Omdat hij helemaal weg is van BMW’s en omdat hij wist dat de formule al bestond in Duitsland, stelde hij aan BMW België voor om dergelijke stages ook in ons land te organiseren. De cursussen, die toegankelijk zijn voor iedereen die in het bezit is van een rijbewijs van categorie B, trekken vooral mensen aan die zelf een BMW bezitten (75 %).

Maar geeft zo’n dag de bestuurders geen vals gevoel van meesterschap? “Misverstanden zijn niet uit te sluiten,” antwoordt Danny Janssens. “Maar het druist wel in tegen de geest van de stages. Hier leert men dat de zwakke schakel in de veiligheidsketen de menselijke factor is. De kwaliteit van de wegen wordt alsmaar beter en op technisch vlak worden in elke auto steeds meer veiligheidsvoorzieningen ingebouwd, maar aan de bestuurder verandert niets. Daarom precies heeft BMW die stages uitwerkt: de wonderen van de techniek vragen om een nauwkeurige besturing.”

Michel Verlinden

“Hier leert men dat de zwakke schakel in de veiligheidsketen de menselijke factor is.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content