Hoe hij in de maritieme sector is beland? "Simpel: ik liep achter een vlinder aan en ik kwam uit in de scheepvaart," grijnst Lou Appels (46). Na zijn studies Scheepvaartexpeditie aan het Sint-Lodewijkscollege lag de richting waarin de vlinder zou vliegen al ietwat voor de hand, maar een jeugddroom was het niet. "Het is wel een fantastische sector: veel reizen, veel nieuwe contacten, veel uitdagingen."
...

Hoe hij in de maritieme sector is beland? "Simpel: ik liep achter een vlinder aan en ik kwam uit in de scheepvaart," grijnst Lou Appels (46). Na zijn studies Scheepvaartexpeditie aan het Sint-Lodewijkscollege lag de richting waarin de vlinder zou vliegen al ietwat voor de hand, maar een jeugddroom was het niet. "Het is wel een fantastische sector: veel reizen, veel nieuwe contacten, veel uitdagingen."De Antwerpenaar gaat elke maand met enkele vrienden een paar uren wiezen. "Waarom wiezen? Dat is het gemakkelijkste kaartspel." Ook in het professionele leven vond hij het hoog tijd om zijn troeven uit te spelen. Want na 24 jaar in de sector heeft hij een pak ervaring en een maritiem netwerk. Zijn loopbaan begon hij in 1981 bij expediteur Daher, waar hij zich vooral met staaltrafieken bezighield. Bij Furness Shipping werkte hij zeven jaar lang als expediteur en lijnagent, vooral op Maghrebbestemmingen, vooraleer hij begin 1989 overstapte naar Sogemar, dat toen agent was van de Oost-Duitse staatsrederij DSR. Daar ontmoette hij voor de eerste keer Karel Janssens, toen werkzaam bij de groep Unamar, "mijn mentor in de maritieme sector." Hij werd er commercieel manager, maar maakte na vier jaar de overstap naar de groep Unamar-Ubemar-Aneka. Daar werd hij directeur en medeaandeelhouder, en hij concentreerde zich op de relaties met de Koreaanse rederij Hanjin Shipping. Samen met de andere eigenaars verkocht hij in 2000 zijn aandelen aan de Nederlandse holding Trimoteur. Samen met een andere investeerder kocht hij in 2003 al Aneka van Trimoteur. Het bedrijf, waar negen mensen werken, is actief als transportconsulent, vooral voor de staalgroep Corus. Hij verliet de Trimoteurgroep en begon op 1 maart met Seabreak, met drie medewerkers. "Ik houd mijn bedrijven liever klein en gespecialiseerd." De maatschappij zal instaan voor de commerciële afwikkeling van de breakbulkdiensten van de Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine tussen Europa en het Verre Oosten. Seabreak is ook Europees agent voor de Turkse rederij Advantage International Transport and Logistics. In april moet nog een maatschappij volgen om de Aziatische markt te bewerken. "Ik heb toch twaalf jaar op het Verre Oosten gewerkt. In principe kan je ook alles vanuit Antwerpen doen, maar er is toch vraag naar een thuisbasis daar."L.H.