Sinds zijn oprichting in mei 1998 heeft Net Expat een vaste plaats verworven in de wereld van de multinationals die wereldwijd werknemers verkassen. Het tweemansbedrijfje groeide op anderhalf jaar tijd uit tot een team van twaalf, dat nóg wil uitbreiden. Behalve in Brussel is intussen ook een antenne opgezet in Londen en Parijs. "We willen in heel Europa aanwezig zijn," legt managing director Alain Verstandig uit. Begin deze maand kreeg Net Expat alvast een duwtje in de rug: van het ...

Sinds zijn oprichting in mei 1998 heeft Net Expat een vaste plaats verworven in de wereld van de multinationals die wereldwijd werknemers verkassen. Het tweemansbedrijfje groeide op anderhalf jaar tijd uit tot een team van twaalf, dat nóg wil uitbreiden. Behalve in Brussel is intussen ook een antenne opgezet in Londen en Parijs. "We willen in heel Europa aanwezig zijn," legt managing director Alain Verstandig uit. Begin deze maand kreeg Net Expat alvast een duwtje in de rug: van het Fonds Jonge Ondernemers van de Koning Boudewijnstichting mocht het een beurs in ontvangst nemen. Verstandig (37) heeft als burgerlijk ingenieur elektromechanica nochtans niet meteen een background om een team te leiden waarin human resources management-capaciteiten primeren. "Als gewezen kaderlid van Shell werkte ik acht jaar in het buitenland. Ik ken dus de noden van de expats." Toch was dit niet het spoor naar zijn huidige job. "Toen mijn vrouw in de Verenigde Staten kon gaan werken, bleek dat family management niet bestond. Het idee voor ons netwerk komt eigenlijk van de human resources manager van het bedrijf waar mijn vrouw werkte," vertelt Verstandig. Cultuurverschillen.Wat een zwart gat dreigde te worden, werd dus een gat in de markt. "Nergens in Europa bestond een organisatie die zich doelgericht bezighield met de partners van expatriates. Net Expat verleent diensten aan mensen die in een nieuwe omgeving terechtkomen. De cultuurverschillen helpen overbruggen ziet het bedrijfje als zijn belangrijkste opdracht. "Talloze studies wijzen uit dat een expat maar goed presteert als ook het gezin zich goed voelt. Haal het beste uit uw buitenlandse job is het credo van onze organisatie," aldus Verstandig. Met die boodschap werft Net Expat bij multinationals. "Wij helpen de partners van expats, maar het zijn de bedrijven die een beroep op ons doen die betalen."Taboe.Sinds de start begeleidde het team van Net Expat zo'n honderd kandidaten, afkomstig van Dupont de Nemours, Procter & Gamble, Union Minière, UCB enzovoort. "Wij willen ons bekendmaken bij zo veel mogelijk bedrijven, maar stellen vast dat er een groot taboe rust op het probleem van de dubbele carrière. We moeten bedrijven overtuigen dat onze diensten leiden tot een win-winsituatie." Voor balanscijfers verwijst Verstandig naar het jaarverslag. "Wel wil ik nu al kwijt dat we beter scoren dan break-even." Dezelfde discrete waas hangt over de financiering van de start. De inbreng van de vijf sponsors is een goede hulp geweest. Maar de schroom over cijfers wijkt volledig als Verstandig praat over de slaagratio. "Onze succesrate schommelt rond de 85%. Van wie het alleen avontuurt op de Belgische jobmarkt, boekt slechts 1% succes."