Meer dan 2000 jaar geleden verspreidde de zijderoute goederen, diensten en ideeën over het Euraziatische continent. In 2013 blies president XI Jinping de oude handelsroute nieuw leven in met het doel China te verbinden met Azië, Afrika, Oost-Europa, Rusland en het Midden-Oosten. In 2018 zal de nieuwe zijderoute een digi...

Meer dan 2000 jaar geleden verspreidde de zijderoute goederen, diensten en ideeën over het Euraziatische continent. In 2013 blies president XI Jinping de oude handelsroute nieuw leven in met het doel China te verbinden met Azië, Afrika, Oost-Europa, Rusland en het Midden-Oosten. In 2018 zal de nieuwe zijderoute een digitale dimensie krijgen. China zal het bereik van zijn zelf ontwikkelde satellietnavigatiesysteem uitbreiden naar de meer dan zestig landen. Tegen 2020 wil China rechtstreeks concurreren met Amerika's global positioning system (gps) en zijn diensten wereldwijd uitbreiden met een netwerk van 35 satellieten. Tegen begin 2018 zal BeiDou bijna dertig satellieten hebben waarmee het op minder dan tien meter precies zal zijn. Daarmee blijft het nog achter op de gps die posities tot op een meter of minder precies kan aanwijzen. Maar de achterstand wordt kleiner. De uitbreiding van het bereik wordt duur. Naast de ruim 842 miljard euro aan geplande investeringen geeft China naar schatting 21 miljard euro uit aan BeiDou. Meer dan dertig landen hebben overeenkomsten getekend om BeiDou op hun territorium in te bedden. Vele ervan geven China de toestemming grondstations te bouwen. Er zijn al meer dan 150 miljoen Chinese smartphones uitgerust met BeiDou en meer dan 40.000 vissersboten gebruiken het voor hun communicatie. Zo'n 20 miljoen fietsen en motoren gebruiken zijn plaatsbepalingsdiensten. De door BeiDou ondersteunde diensten waren in 2015 meer dan 21 miljard euro waard. Naar verwachting zal dat tegen 2020 verdubbeld zijn.