Een dag op kantoor

Amateurgolfer Michael Jones studeerde economie, maar bedankte voor een bureaujob. Bij IMG-McCormack begeleidt hij Europese profspelers.

Hij woont al zo lang in België dat velen hem als Belg beschouwen. Maar Michael Jones, 37 jaar en sinds zijn derde in ons land, is wel degelijk een Brit. “Mijn vader was half Engelsman, half Nederlander. En mijn moeder is een Finse,” preciseert hij. Op zijn negentiende verhuisde hij eventjes naar Nederland. “Na de middelbare school probeerde ik Solvay en daarna Economische Wetenschappen aan de ULB. Maar dat was niets voor mij. Ik ben een jongen van het terrein, weet je.”

Vooral dan van het golfterrein van de Waterloo GC, waar hij altijd lid is geweest. In 1989 won hij de Challenge Jack du Vivier, het nationale klassement van de amateurs. “Ik speelde goed en het was een beetje mijn manier om revanche te nemen. Als buitenlander mocht ik namelijk niet deelnemen aan de Belgische kampioenschappen stroke play en match play.” En dan zakte zijn handicap plots +1,4… Vandaag is dat 0,8, “maar eigenlijk speel ik niet zo vaak meer. Alleen nog tijdens het weekend met vrienden in Waterloo.”

Jones is een bezige bij. Hij is een van de vijf vice-presidents van de Europese golfafdeling van International Management Group ( IMG), het bedrijf dat werd opgericht door wijlen Mark McCormack. Hij begon in juli 1998 bij IMG als consultant. “Ik hield me toen bezig met de marketing van Abelag, wat niet slecht was, met mijn academische verleden. Eigenlijk heb ik veel weg van mijn vader: ook hij werd geregeld van school gegooid maar hij deed het uitstekend in de zakenwereld. Ik ben ook een geboren verkoper, denk ik. Drie jaar lang werkte ik bij Rank Xerox. De beste school om te leren verkopen…”

Vandaag volgt Michael Jones de financiële, juridische en administratieve dossiers op van de Belgische belofte Nicolas Colsaerts, de Zweden Robert Karlsson en Pierre Fulke, de Deen Anders Hansen en de legendarische Bernhard Langer, dit jaar kapitein in de Ryder Cup.

“Ik heb drie jaar in Londen gewerkt, maar keerde terug naar Brussel omdat de professionele golfsport heel belangrijk is geworden op het vasteland. We hebben nu 30 klanten in de Europese Tour. Ik moet erover waken dat de carrière van onze klanten zo goed mogelijk verloopt, dat ze beschermd worden in hun financiële activiteiten, dat ze op technisch gebied goed worden geadviseerd en dat ze voldoende sponsoring krijgen. In dat alles is één ding essentieel: het is uiteindelijk altijd de speler die beslist. Over álles.”

IMG tekent altijd exclusiviteitcontracten met een looptijd van drie jaar en laat zich betalen met een percentage van de inkomsten van de klant. “Hoeveel kan ik niet zeggen,” countert Jones. “Ik kan alleen kwijt dat het voor iedereen hetzelfde percentage is. Van het begin tot het einde van het contract.”

IMG heeft de reputatie dat het nooit scheep gaat met losers. Het zou dus logisch zijn dat belangrijke klanten zelf dat percentage bepalen, of niet? Jones: “Neen, natuurlijk hebben onze klanten alternatieven, maar ze weten nooit of ze elders een even goede service zullen krijgen.”

John Baete

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content