Een cruise op een vrachtschip

© Getty Images

Joris Van Bree ontdekte het gat in de markt toen hij vorig jaar op een vrachtschip van Antwerpen naar New York reisde. Zijn bedrijf, CptnZeppos, organiseert ondertussen 150 vrachtschipcruises naar 75 bestemmingen.

Wat biedt CptnZeppos aan? “In opdracht van rederijen bieden we lege kajuiten aan voor passagiers. De ideale startersreis is Antwerp-Finland-Antwerpen, een rondreis van acht dagen. Het schip beschikt over vier passagierskajuiten met een stapelbed, een bureau en een badkamer. Je hebt toegang tot de brug en de machinekamer. Het schip meert tijdens de reis aan in twee tot drie havens waar je van boord kunt en de stad kunt bezoeken. Je vertrekt vrijdagavond, en je bent terug in Antwerpen op zaterdagochtend. Je wagen parkeer je gratis op de terminal.”

Hoeveel reizigers heeft u al ‘verscheept’? “Twintig. De langste reis die tot nu toe werd geboekt duurde 35 dagen. Een tiental passagiers staat op een wachtlijst om te boeken voor vertrek in 2020. ”

Hoe is het idee ontstaan? “Met een reis die ik heb ondernomen aan boord van zo’n vrachtschip. Geïnspireerd door het Red Star Line Museum vertrok ik in juli 2018 vanuit Antwerpen naar New York. Twee weken op zee, met aanlopen in Liverpool en Halifax. Tijdens zes dagen van die trip werd de Atlantische Oceaan overgestoken, en zag je enkel water en lucht. Dat geeft rust en inspiratie. Op zee kwam het idee om meer mensen die ervaring te geven.”

Hoeveel reizen zijn er? “We bieden een kleine 150 reizen aan, met een reistijd van 8 tot 119 dagen. Schepen van 160 tot bijna 400 meter meren aan in havens in 75 landen. We hebben een reis op het Suezkanaal en het Panamakanaal.”

De prijzen liggen flink boven een courant vakantiebudget. Antwerpen-New York kost 3000 euro per reiziger. Neemt u een hoge marge, of trekken andere factoren de prijs omhoog? “De rederijen bepalen de prijzen. Het aantal rederijen dat passagiers aan boord toelaat, is zeer beperkt. Er zijn maximaal twaalf plaatsen per schip. Je staat ervan versteld hoe luxueus en groot sommige kajuiten kunnen zijn. Bijna alle schepen beschikken over een sauna, een fitnesszaaltje en een ontspanningsruimte. De kosten van een deviatieverzekering zijn inbegrepen. We nemen zeker geen hoge marge.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content