In het Woluwegate-gebouw in Sint-Pieters-Woluwe, op een van de groenste kantoorplekken van Brussel, worden ambitieuze plannen gesmeed. De Chinese gigant Huawei, bij het grote publiek tot voor kort onbekend als fabrikant van gsm's, wil zich als een regelrechte rivaal van Samsung en Apple op de kaart zetten.
...

In het Woluwegate-gebouw in Sint-Pieters-Woluwe, op een van de groenste kantoorplekken van Brussel, worden ambitieuze plannen gesmeed. De Chinese gigant Huawei, bij het grote publiek tot voor kort onbekend als fabrikant van gsm's, wil zich als een regelrechte rivaal van Samsung en Apple op de kaart zetten. Tot nog toe ontwikkelde Huawei Devices toestellen die operatoren zoals France Télécom of Vodafone onder hun eigen merk aan de man brengen. Onder meer Mobistar heeft in België Huawei-apparaten in zijn assortiment. Nu gaat Huawei voluit voor eigen rekening. Op het Mobile World Congress in Barcelona werd de aanval op gang geschoten op dezelfde historische plek waar gewezen Microsoft-directeur Steven Elop twee jaar geleden zei dat Nokia voortaan Windows Phones zou produceren -- al had hij niet één exemplaar klaar voor de verkoop. Wat een verschil met de aanpak van Huawei, dat in China al een A-merk is en volgens IDC-cijfers in het laatste kwartaal van 2012 wereldwijd het nummer drie werd in smartphones, met levering van 10,8 miljoen stuks, weliswaar ver na Samsung (63,7 miljoen) en Apple (47,8 miljoen). Huawei brengt vier catagorieën smartphones op de markt, allemaal onder de merknaam Ascend. Ze zijn gericht naar vier klantengroepen. Y voor 'Young' mikt op de jongeren die 100 tot 150 euro te besteden hebben, G voor 'Gold' is voor de waardezoekers in de categorie tussen 150 en 200 euro, P voor 'Platinum' voor de modebewuste koper en D voor "Diamond" moet de technisch veeleisende klant bedienen. De prijzen in de twee hoogste categorieën liggen tussen 250 en 500 euro. Al die toestellen werken onder het Android-besturingssysteem van Google. Daarnaast is er een afzonderlijke W-reeks van Win-dows Phones. "Wij brengen een aanbod voor elk segment", vat verkoopdirecteur Geert Vanderkelen het samen. België is wereldwijd een buitenbeentje omdat het grootste deel van de toestellen hier nog los van een abonnement wordt verkocht en de klant veel vrijer in zijn keuze is. Juridisch is Huawei in België een tak van de Nederlandse vestiging, maar voor de toestellenverkoop wordt een afzonderlijke Belux-organisatie opgezet. In Sint-Pieters-Woluwe, waar ook de Huawei-afdelingen voor infrastructuur en voor de grote ondernemingen onder één dak werken, hangt de sfeer van een starter. Vanderkelen kan nog geen details geven over de marketingaanpak en het budget. Dat wordt het voorrecht van zijn marketingdirecteur, die pas deze week aan de slag is gegaan. Wel is duidelijk dat Huawei niet inzet op felle kleuren om in het straatbeeld op te vallen, zoals Nokia met zijn Windows Phone-lijn heeft gedaan. Technologie wordt de leidraad. "Wij willen geen prijsvechter zijn. Wij leveren gewoon veel technologie voor een bepaalde prijs", spelt Vanderkelen de strategie uit. Het is een geloofwaardige aanvalslijn. De Chinese groep heeft de 2G/3G/4G-radionetwerken van zowel Belgacom als Mobistar geleverd, en behoort in de publieke communicatie-infrastructuur tot de top twee van de wereld, samen met Ericsson. De HiSilicon Technology-divisie ontwikkelt onder licentie van het Britse ARM zelf de processoren voor zijn betere smartphones en natuurlijk ook een eigen communicatiechipset. Nieuwe topmodellen zoals de Ascend P2 met zijn vier processorkernen -- eind juni verkrijgbaar voor 399 euro -- kunnen LTE-verbindingen tegen 150 megabit per seconde aan, al zijn de operatoren daar nog niet klaar voor. Alle Win-dows Phone-toestellen van Huawei werken met processoren van HiSilicons grote rivaal Qualcomm. De distributie van Huawei Devices is in handen van A&C Systems uit Hoegaarden, een gespecialiseerde multimerkenverdeler die onafhankelijke retailers als Media Markt, Fnac en Carrefour bedient, naast de Base Shops. De onderhandelingen lopen nog over de verkoop van Huawei in de winkelketens van Belgacom, de grootste Samsung-verkoper, en die van Mobistar, dat historisch nauw samenwerkt met Apple. Eén stunt is alvast binnen. Later deze maand verkoopt Colruyt een instapmodel van Huawei tegen 79 euro, 10 euro beltegoed inbegrepen. "Wij wilden een scherp geprijsde smartphone, maar we weten dat we voor die prijs geen Sam-sung Galaxy S4 kunnen bieden. Vorig jaar hadden we een actie gedaan met de Samsung Galaxy Gio, die heel goed was opgepikt, dus dat was het minimum waar de specificaties aan moesten voldoen", zegt Kersten Matthys van Colruyt. Uiteindelijk wordt het de Ascend Y200, een instapmodel met een 89mm-scherm (even groot als de iPhone 4, maar met slechts een kwart van de resolutie), 800 Mhz Qualcomm-processor, 3,2 megapixel fotoapparaat, 3G, wifi en bluetooth. "Wij zitten in de periode van de communies. Daar wilden we voor een stukje op inpikken. Wij hebben ook redelijk wat medioren in onze winkels. Voor hen is dat misschien een eerste ervaring met Android." Drie andere punten trokken Colruyt over de streep. Lidl, ook een foodretailer, heeft in Duitsland verscheidene succesvolle acties gedaan met Huawei. Colruyt verkoopt al een klassieke gsm met grotere toetsen van Huawei, waar geen klachten over zijn. En er was de garantie die Huawei bood: toestellen met problemen worden gewisseld. "Wij staan voor snel en efficiënt winkelen, ook als het om garantie gaat. Dat kunnen we met Huawei waarmaken." Colruyt houdt de handen vrij voor volgende acties. "Dit keer was het Huawei, de volgende keer kan het iemand anders zijn. Het gaat erom wat we de klanten kunnen bieden", zegt Matthys. Opmerkelijk: er komt geen Colruyt-app op de smartphone. Colruyt heeft een nieuwe app in voorbereiding, maar die is nog niet klaar. Huawei geeft niet enkel aan Colruyt goede garantievoorwaarden. Een aandachtstrekker wordt de 3x3-garantie: Huawei belooft zijn eerste honderdduizend kopers drie jaar databescherming en omwisseling van hun toestel binnen drie dagen bij een defect binnen de eerste drie jaar. Het toestel wordt bij de klant opgehaald. "Wij geloven in onze kwaliteit", glimlacht Vanderkelen. BRUNO LEIJNSE"Huawei wil geen prijsvechter zijn. Wij leveren gewoon veel technologie voor een bepaalde prijs"