De man die nu de wereld rond reist om zijn serene bloemsierkunst te presenteren, vaak in opdracht van gekroonde hoofden of puissant rijke ondernemers, zat tot zijn eenentwintigste op de militaire school. Zijn vader duldde geen tegenpruttelen: het moest maar eens uit zijn met die vreemde voorliefde voor bloemen. Op de militaire school zouden ze die kronkel er wel uit halen. Pas jaren na de aanvang van die studies raapte Daniël Ost (1955) alle moed bijeen en trok hij naar een bloemenwinkel in de naburige provinciestad Sint-Niklaas, waar hij aan de slag kon en al doende het vak leerde.
...

De man die nu de wereld rond reist om zijn serene bloemsierkunst te presenteren, vaak in opdracht van gekroonde hoofden of puissant rijke ondernemers, zat tot zijn eenentwintigste op de militaire school. Zijn vader duldde geen tegenpruttelen: het moest maar eens uit zijn met die vreemde voorliefde voor bloemen. Op de militaire school zouden ze die kronkel er wel uit halen. Pas jaren na de aanvang van die studies raapte Daniël Ost (1955) alle moed bijeen en trok hij naar een bloemenwinkel in de naburige provinciestad Sint-Niklaas, waar hij aan de slag kon en al doende het vak leerde. Vandaag heeft Daniël Ost zelf een bloemenwinkel in Sint-Niklaas, onder het uithangbord Floreal op het plein voor de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Ondertussen zijn z'n succursale in Tokio en zijn prestigieuze art-nouveauwinkel in de Brusselse Koningsstraat evenwel heel wat bekender. Voor de massa is hij vooral de bloemschikker die de Brusselse kathedraal aankleedde met zijn imposante bloemencreaties bij de prinselijke huwelijken. Heel wat minder geweten is dat hij in zijn noeste beginperiode steun genoot van mecenas Martine Van den Weghe, de echtgenote van textielbaron Jan De Clerck, de topman van Domo. Via haar kon de florist kennismaken met tal van opdrachtgevers, die wel wat zagen in zijn eigenzinnige bloemdecoraties, die hij liet uitgroeien tot florale kunst. Martine Van den Weghe was ook de sponsor van zijn eerste boek, dat zijn zeer vergankelijke kunst kon 'bewaren'. Vandaag is zijn faam al zo stevig, dat er ruimte is voor een boek dat zelf een statement uitdraagt, een visie tentoonspreidt en haast zelf een kunstwerk is: East X West Daniël Ost. De luxueuze uitgave past in een solide doos met hetzelfde vredige, minimalistische, oosterse design. Voor wie er nog aan mocht twijfelen, veegt de kaft elk mogelijk misverstand weg: Daniël Ost blijft veilig ver verwijderd van de weelderige biedermeierromantiek, van de frutselboeketten of ruikers met een kleurenpotpourri. Niet dat hij geen massa bloemen durft te verwerken, niet dat hij de traditie helemaal uit de weg gaat, maar Ost is een vernieuwer die zoekt naar harmonie, naar creaties die passen in de ruimte, naar werken die waarde toevoegen aan de omgeving in plaats van de omgeving te versuikeren. Het viertalige voorwoord is van de florist zelf en van journalist Jean-Pierre Gabriel, die ook zorgde voor de tekst in Remaining Flowers. Van die uitgave, die verscheen naar aanleiding van de winkelopening in Brussel in 2003, ligt nu een nieuwe druk in de boekhandel. Gabriel zet er ook de fascinatie van Ost met het Verre Oosten en vooral met Japan uiteen, een fascinatie die wederzijds is. Zo komt hij tot een uitgepuurde vorm, die een brug slaat tussen zen en art nouveau. En zelfs tussen Sint-Niklaas en Tokio. Daniël Ost & Jean-Pierre Gabriel, East X West Daniël Ost. Lannoo, 240 blz., 150 euro. Daniël Ost & Jean-Pierre Gabriel, Remaining Flowers. Lannoo/Terra, 144 blz., 49,95 euro.Luc De Decker