Wie regelmatig vliegt, heeft het alvast gemerkt: de bezetting op lijnvluchten nam de afgelopen jaren spectaculair toe. Terwijl op vroege of late vluchten in de jaren '80 heel wat zetels onbezet bleven, zijn alle vluchten vandaag steevast volzet.
...

Wie regelmatig vliegt, heeft het alvast gemerkt: de bezetting op lijnvluchten nam de afgelopen jaren spectaculair toe. Terwijl op vroege of late vluchten in de jaren '80 heel wat zetels onbezet bleven, zijn alle vluchten vandaag steevast volzet.Nochtans is het nog steeds niet evident - en dat klinkt misschien contradictorisch - om een vliegtuig vol te krijgen. Om zeker te spelen, moeten maatschappijen trouwens méér tickets verkopen dan er zetels beschikbaar zijn. No shows noemt men het verschijnsel dat aan de basis ligt van dat systeem: om één of andere reden - verandering van de reisplannen, vertraging van de aansluitende vlucht, ziekte... - dagen passagiers niet op. Meldt iedereen zich toch aan, dan zijn er te veel tickets verkocht. Jawel, voor te weinig zetels. Aan de incheckbalies in de VS ontstaat in die omstandigheden soms een echte soek. Met incentives als cash geld, vouchers, gratis maaltijden en dito overnachtingen probeert het baliepersoneel reizigers ertoe te overhalen om aan de grond te blijven. Bij pendelvluchten vlak voor het weekend (Washington-New York bijvoorbeeld) - volgeboekt met zakenlui, lobbyisten en ambtenaren - vormt dat een probleem. De liefhebbers voor gratis snuisterijen zijn op dat moment gering. Nochtans zijn er vaak heel wat overboekingen. Delta Air Lines moest vorig jaar bijvoorbeeld een oplossing vinden voor niet minder dan 15.000 overboekte passagiers. In Europa blijken dergelijke toestanden nogal mee te vallen. Sabena probeert gedupeerde passagiers te rerouten of via een andere weg toch op hun bestemming te krijgen. De vertraging die dat met zich brengt, betaalt de maatschappij met uitkeringen die daarvoor speciaal door de Europese Unie zijn voorzien. Passagiers die er geen graten in zien, krijgen een vlucht voor de volgende dag en een gratis overnachting met maaltijden. Zijn er dan nog altijd te veel passagiers voor het aantal zetels, dan wordt naar vrijwilligers gezocht die hun plaats willen afstaan in ruil voor geld. Eric Sclep, woordvoerder van Sabena, stelt dat vooral voor jongeren de financiële bonus aantrekkelijk is. "Het maakt voor hen niet uit of ze één dag later in New York aankomen. Voor een zakenreiziger telt de bonus niet: hij moet gewoon het vliegtuig halen en op tijd op zijn vergadering aanwezig zijn." MARK VRIJENS