Met haar bedrijf The Power of Books begeleidt Laurence Verwee kleine en grote ondernemers die een boek willen publiceren. Dat zijn er almaar meer, stelt ze vast. "Op zich is die drang inzichten te delen met een ruim publiek niet nieuw. Politici zijn dertig jaar geleden al begonnen met het schrijven van wat je 'autoriteitsboeken' zou kunnen noemen. Ik werkte toen bij Lannoo, waar we onder meer de boeken van Wilfried Martens en Mark Eyskens uitgaven. In de jaren negentig volgden de ondernemers, met André Leysen als een van de pioniers."
...

Met haar bedrijf The Power of Books begeleidt Laurence Verwee kleine en grote ondernemers die een boek willen publiceren. Dat zijn er almaar meer, stelt ze vast. "Op zich is die drang inzichten te delen met een ruim publiek niet nieuw. Politici zijn dertig jaar geleden al begonnen met het schrijven van wat je 'autoriteitsboeken' zou kunnen noemen. Ik werkte toen bij Lannoo, waar we onder meer de boeken van Wilfried Martens en Mark Eyskens uitgaven. In de jaren negentig volgden de ondernemers, met André Leysen als een van de pioniers." Andere ondernemers volgden Leysens voorbeeld, zij het niet allemaal met evenveel succes. "Als je geen bekende naam bent, dan moet je behoorlijk wat inspanningen doen, anders belandt je boek al snel bij De Slegte. Als ik in al die jaren iets heb geleerd, dan wel dat de publicatie van een ondernemersboek maar een beginpunt is. Je moet de promotie heel goed aanpakken. Niet toevallig zijn de meest succesvolle ondernemersboeken die van marketeers." In haar boek beschrijft Verwee zeven stappen die kandidaat-schrijvers wél tot een boek brengen: "Geen tijd is wellicht het vaakst gehoorde excuus om maar niet aan dat boek te beginnen dat je nochtans graag wilt schrijven. 'Ik kan niet schrijven' hoor ik ook vaak. Mijn antwoord daarop is eenvoudig: als je je vakgebied door en door kent, gepassioneerd bent door wat je doet en er boeiend over kunt vertellen, dan is dat meer dan genoeg. Voor het redactiewerk kun je professionals inschakelen." "En vooral: waarin ben je anders dan anderen? Je beslissingen, successen, tegenslagen en ervaringen maken je uniek. Precies die eigenheid maakt dat jij je eigen, originele oplossingen kunt aanreiken, die ook anderen kunnen helpen. Vraag zeker ook aan collega's, medewerkers, vrienden en familie wat zij als jouw unieke eigenschappen zien. Zij hebben daar vaak een beter zicht op dan jijzelf." "Begin met je doelpubliek scherp af te bakenen. Die keuze maken betekent ook dat je bepaalde klanten of lezers moet loslaten. Maar, hoe beter je je doelgroep afbakent, hoe beter je kunt inschatten waar de specifieke behoeften en problemen van je lezers liggen." "Dat er over een thema al veel is geschreven is, mag je niet tegenhouden er een boek over te schrijven. Zolang jij maar een unieke insteek hebt. Dat kan een nieuw idee zijn, maar evengoed een nieuwe mix van bestaande elementen. Formuleer je boodschap zo concreet mogelijk en zorg ervoor dat je met je persoonlijke verhaal de verbinding kunt maken met de lezer. Belangrijk daarvoor is dat je met je boek een oplossing biedt voor een probleem." "Begin met het vastleggen van de verschijningsdatum van je boek en reken voor het schrijfproces negen maanden tot een jaar. Plan goed in je agenda in wanneer je wil schrijven, bijvoorbeeld op vaste dagen iedere week. Begin met een eenvoudige en heldere structuur waar je niet van afwijkt, en zorg ervoor dat de gedetailleerde inhoudstafel klaar is voordat je aan je boek begint. Op die manier komen alle belangrijke vragen op de juiste plaats aan bod en voorkom je herhaling. Die structuur is het allermoeilijkste, maar eens die goed zit, krijg je ook zin om te schrijven." "Wanneer het boek klaar is, begint het pas. Wil je dat het ook gelezen wordt, dan moet je het in de markt zetten. Zorg voor een aantrekkelijke cover, een titel die je boodschap goed samenvat en een overtuigende achterflaptekst. Besteed ook de nodige aandacht aan opmaak en fotografie. Schakel de pers en de sociale media in. Met dat laatste kan je trouwens al tijdens je schrijfproces beginnen." "Als je de promotie van je boek goed aanpakt, dan levert dat visibiliteit op voor je bedrijf en voor jezelf als ondernemer. De kans is groot dat je (vaker) wordt gevraagd als spreker en misschien vragen journalisten je mening als expert. Grijp die opportuniteiten en maak jezelf zichtbaar, daar heeft je onderneming alleen maar baat bij." Karin Eeckhout"Als je geen bekende naam bent, dan moet je behoorlijk wat inspanningen doen, anders belandt je boek al snel bij De Slegte" - Laurence Verwee