"Wilt u het eens zien?" Joris Vanvinckenroye trekt zonder aarzelen zijn sok uit en toont zijn misvormde voet. "De dokter stelde mijn ouders voor om een stuk van mijn been af te zetten. Als zij zich daarbij neergelegd hadden, zat ik hier niet, maar leefde ik van een uitkering van het ziekenfonds", zegt de 33-jarige Limburger, die ondanks de handicap een triatlon en halve marathons heeft gelopen. "Niet zo slim", grijnst hij. "Ik moet op de hiel lopen, want ik kan de voet niet afrollen. Dat deed dus verschrikkelijk pijn."
...

"Wilt u het eens zien?" Joris Vanvinckenroye trekt zonder aarzelen zijn sok uit en toont zijn misvormde voet. "De dokter stelde mijn ouders voor om een stuk van mijn been af te zetten. Als zij zich daarbij neergelegd hadden, zat ik hier niet, maar leefde ik van een uitkering van het ziekenfonds", zegt de 33-jarige Limburger, die ondanks de handicap een triatlon en halve marathons heeft gelopen. "Niet zo slim", grijnst hij. "Ik moet op de hiel lopen, want ik kan de voet niet afrollen. Dat deed dus verschrikkelijk pijn." Toch was zijn handicap in augustus 2008 de aanzet voor de lancering van de medische dienstverlener Royal Doctors. Die groeide snel uit tot een specialist in het regelen van een second opinion voor patiënten of verzekeraars die twijfelen aan de eerste diagnose. Royal Doctors fungeert ook als makelaar voor preventieve onderzoeken en voor behandelingen of operaties. Dat gebeurt op vraag van een klant of werkgever of na tussenkomst van een arts of verzekeraar. Financiële cijfers zijn nog niet beschikbaar, omdat het eerste boekjaar nog maar net is afgesloten. Anderhalf jaar later is de business wel al booming voor Royal Doctors. Dat verwacht in 2010 zo'n 3000 second opinions te regelen via zijn netwerk van zowat 110 agenten in ruim 20 landen. "Vier agenten in Brazilië, vier in India, ruim tien in Suriname... Hiervoor had ik een motorschool en dacht ik: 'amai, dat gaat hard'. Maar dit gaat tien keer harder", zegt Vanvinckenroye. De eerste klanten betaalden 2000 euro voor een tweede diagnose. "Voor een Belg is dat heel duur. Een Surinamer, Rus of Nederlander betaalt dat met de glimlach." Intussen is de standaardprijs gehalveerd. Van de 3000 second opinions wordt slechts 5 procent in België uitgevoerd. In het Belgische gezondheidssysteem is dat immers standaard. "Iemand die naar het UZ Leuven is geweest, kan dan naar het UZ Gent voor advies, en dan nog eens naar het UZ Brussel. Die kan die afschuimen op kosten van de overheid en het beste of het plezantste kiezen." "We zullen dus nooit veel Belgische activiteiten hebben en ik zeg ook tegen mijn Belgische agent dat hij zich geen illusies moet maken." Vooral ook omdat preventieve onderzoeken hier omstreden zijn. "We kregen in het begin de wind van voren", zegt Vanvinckenroye. Zo kreeg Royal Doctors het verwijt verantwoordelijk te zijn voor langere wachtlijsten. "Vreemd, omdat we bijna niets in België deden. Het dichtstbijzijnde centrum waar we bijvoorbeeld MRI-scans lieten uitvoeren, was Düsseldorf." In België zijn preventieve bodyscans nu de grootste activiteit van Royal Doctors. Zo was ook de voorbije kerstperiode onverhoopt een voltreffer voor bodyscans, ook in Nederland. "Mensen schonken elkaar, als cadeautje voor onder de kerstboom, een groot onderhoud", zegt Vanvinckenroye, die vooral ook interesse voor bodyscans krijgt uit het bedrijfsleven. "Ondernemers van 50 jaar zeggen: 'kijk, ik weet dat het niet goedkoop is, maar ik wil nog tien jaar mijn bedrijf leiden en weet in één dag wat ik moet weten'." De Nederlandse zorgverzekeraar Achmea/FBTO is voorlopig de grootste klant. Ruim 30 procent van de Nederlanders is lid van FBTO, onderdeel van de groep Eureko. "Alle leden die naar het buitenland gaan, komen bij ons langs", zegt Vanvinckenroye, die nog geen Belgische privéverzekeraars als klant heeft. "Om eerlijk te zijn, zouden we nieuwe grote klanten nu niet aankunnen." Voor hij met Royal Doctors begon, had Vanvinckenroye er al een opmerkelijke mix van activiteiten op zitten. Na studies verpleegkunde in Leuven en een jaar psychiatrie en urgentieverpleegkunde, werkte hij ruim drie jaar 's nachts als deeltijdse verpleger bij een MUG-dienst. Zijn passie was echter motorrijden. "Ik kon het altijd goed uitleggen, ook over hoe je veilig moet rijden, dus organiseerde ik daarover al tijdens mijn studies een cursus." Het leidde tot de oprichting van het Centrum voor Motorbeheersing, dat is uitgegroeid tot de Belgische marktleider voor motoropleidingen voor particulieren. Het centrum organiseert ook opleidingen voor de bereden politie. Vanvinckenroye verkocht zijn belang in de motorrijschool in 2002. BMW was toen al de belangrijkste klant. "BMW vond het een interessant concept. Bij iedere motor die zij verkopen, geven ze een cursus cadeau." "Ik heb door die verkoop goed geboerd, maar het was niet mijn ambitie om te rentenieren", zegt de CEO. Zijn vrouw verbood hem toen wel om nog als zelfstandige actief te blijven. "Ondernemers hebben het altijd veel te druk, vond zij." Vanvinckenroye wou en kon terecht bij het Amerikaanse Medtronic, de wereldmarktleider in medische technologie en implantaten. Hij belandde er in het korps voor business development. "Ik wou er desnoods gratis werken. Zij zeiden dat ze ondernemers zochten omdat het fijn was om iemand te hebben die out of the box dacht. Ik heb twee jaar lang aortachirurgen mogen ondersteunen, en merkte dat er dokters zijn die de operaties zeer goed uitvoeren en anderen die dat moeizamer doen, net zoals je goede en minder goede motorrijders hebt." Zo rijpte, mede onder invloed van drie jaar Vlerick Management School, het idee om een internationaal netwerk uit te bouwen van gedegen specialisten. "Een Michelin-gids voor artsen", zegt hij zelf. "Al snel bleek dat de specialisten, naar wie we patiënten doorverwezen, vaak zeiden dat de verkeerde diagnose was gesteld. En zo werden die second opinions onze kernactiviteit. We doen dat voor mensen uit heel de wereld, en altijd in een universitair centrum." Artsen die in aanmerking komen, worden gescreend op publicaties. Maar ook hun verzekeringspolissen worden opgevraagd om te kijken of er geen schadeclaims van patiënten lopen. Het netwerk wordt ook voortdurend doorgelicht. "Stel dat je de beste dokter hebt, maar dat die zijn vrouw verlaat, begint te drinken en een jaar later een wrak is. Dan moet de samenwerking meteen stoppen. Daarom maken we ook nooit bindende overeenkomsten met dokters", onderlijnt Vanvinckenroye. De kosten voor onderzoeken, adviezen en behandelingen zijn doorgaans ten laste van de patiënt of diens familie, of van diens privéverzekeraar. "Dit is helemaal geen elitair project. Bij 95 procent van de patiënten die hier een tweede mening of behandelingsbemiddeling vragen, komt de verzekering tussen. Verscheidene buitenlandse privéverzekeraars bieden voor een beperkte opleg ook in hun polissen zo'n second opinion aan. Vanvinckenroye controleert 78 procent van Royal Doctors, dat hij vooral beheert via de bvba Health Managers. "Ik heb twee keer 11 procent verkocht (aan twee niet nader genoemde Limburgse business angels, nvdr), omdat ik niet genoeg geld had en we veel te weinig kregen van de bank." Of Royal Doctors Vanvinckenroye boven het hoofd dreigt te groeien? "Dat duurt niet lang meer", klinkt het. Royal Doctors zal hij ook niet eeuwig leiden. "Eerst me nog drie tot vier jaar goed amuseren met het uitbouwen ervan, maar binnen vijf jaar heb ik dit verkocht", geeft hij eerlijk toe. "Er zijn nog zoveel dingen die ik kan doen." Misschien zit er zelfs een terugkeer in naar het motorcentrum, dat nu geleid wordt door zijn broer Wim en net een overheidscontract voor de opleiding van jongeren gekregen heeft. Van buitenlandse privéverzekeraars komt geregeld de vraag om te verkopen. "Royal Doctors is dan ook een mooi merk. De waarde ervan is geschat." Verrassend genoeg stond de domeinnaam Royal Doctors enkele jaren geleden nog te koop "Ik heb hem gewoon gedeponeerd op internet. 'Register now?' stond er. Ja dus. 12 euro en het was geklaard. Zowel de extensie 'fr', 'be' als 'nl' was vrij", lacht Vanvinckenroye. Hoofdprioriteit van de ondernemer blijft echter zijn gezin met drie kinderen. "Op nummer twee staat dat ik goed voor mezelf moet zorgen. Niet moeten werken van 's morgens zes uur tot middernacht en dan nog niet goed slapen omdat je heel de tijd aan het werk denkt. Een gezonde balans tussen werk en privé, doet veel beter werken en doet het ook privé veel beter gaan", zegt Vanvinckenroye, die ook vier of vijf keer per week aan sport doet. "En één dag per week werk ik helemaal niet. Dat heb ik altijd zo gedaan. Bij Medtronic werkte ik nooit op vrijdag", zegt hij Onorthodox is Vanvinckenroye in elk geval. "Ik rijd in zomer met een deux-chevaux, veertien jaar geleden gekocht met mijn eerste spaarcenten. In de winter rijd ik met een grote auto, een mini ( lacht niet). Het materiële interesseert me niet. Mijn drijfveer is het maken van een bedrijf zoals er nog niet veel zijn in de wereld." Door Bert Lauwers / fotografie Michel Wiegandt"Om eerlijk te zijn, zouden we nieuwe grote klanten nu niet aankunnen" "Eerst me nog drie tot vier jaar goed amuseren, maar binnen vijf jaar heb ik dit verkocht"