De fles oogt stijlvol en ziet eruit als een dikbuikige wijnfles. Op het goudkleurige etiket prijkt een wapenschild, met aan weerszijden een griffioen. Het hybride karakter van dit mythologische dier (half adelaar, half leeuw) vat perfect de tweeslachtigheid van DeuS Brut des Flandres. Het is een bier, maar het productieproces lijkt op dat van een schuimwijn.
...

De fles oogt stijlvol en ziet eruit als een dikbuikige wijnfles. Op het goudkleurige etiket prijkt een wapenschild, met aan weerszijden een griffioen. Het hybride karakter van dit mythologische dier (half adelaar, half leeuw) vat perfect de tweeslachtigheid van DeuS Brut des Flandres. Het is een bier, maar het productieproces lijkt op dat van een schuimwijn. "We waren al een tijdje op zoek naar een innovatief product. In onze sector is vernieuwing zeldzaam," zegt Antoine Bosteels van de familiale Brouwerij Bosteels uit Buggenhout. "We zijn helemaal van nul begonnen. Het had geen zin om een nieuw bier te maken op basis van een bestaande grondstof." Dus werd een nieuw basisbier ontwikkeld op basis van gerst. Antoine Bosteels en zijn vader Ivo hebben naar eigen zeggen vier jaar van hun leven gegeven voor het ontwikkelen, testen en bijsturen van hun jongste exploot. Maar het resultaat is navenant. De Britse biergoeroe Michael Jackson, bijgenaamd The Beer Hunter, prees het delicate niveau van DeuS. Het resultaat van deze arbeid is een sprankelend blond bier met een alcoholgehalte van 11,5 %. Het ruikt een beetje naar wijn, maar smaakt als een verfijnd bier. "DeuS is uitermate geschikt als aperitief of bij exquise desserts. Zolang het maar koel geschonken wordt." Het bier is niet verkrijgbaar in cafés. Het wordt alleen verdeeld via drankenspeciaalzaken. Sinds kort ligt DeuS ook in de rekken van Delhaize. Het succesverhaal van Interbrew kan niet verbergen dat het aantal kleine, lokale brouwerijen flink afgeslankt is. Brouwerij Bosteels, in 1791 opgericht door Jozef Bosteels, wil het gevecht met de groten niet aangaan. "Wij willen ons onderscheiden door te mikken op het hogere segment van de biermarkt," aldus Antoine Bosteels. Hij prijst zijn product aan als "een sprankelende godendrank op basis van gerst". Wie champagnebier durft te zeggen, krijgt een uitbrander. Bosteels weegt zijn woorden op een apothekerschaaltje, want de Franse champagneboeren deinzen er niet voor terug om een juridische veldslag te beginnen. Lieven Desmet