Realty is een première voor België. Wie is er dan beter geplaatst om de beurs officieel te openen dan de Belgische premier? "De eerste minister heeft in zijn relanceplan behoorlijk veel aandacht besteed aan vastgoedgerelateerde dossiers. Het leek ons dan ook opportuun om hem uit te nodigen. En hij is daar graag op ingegaan", zegt Gregory Olszewski, exhibition manager bij organisator Artexis.
...

Realty is een première voor België. Wie is er dan beter geplaatst om de beurs officieel te openen dan de Belgische premier? "De eerste minister heeft in zijn relanceplan behoorlijk veel aandacht besteed aan vastgoedgerelateerde dossiers. Het leek ons dan ook opportuun om hem uit te nodigen. En hij is daar graag op ingegaan", zegt Gregory Olszewski, exhibition manager bij organisator Artexis. De acte de présence van Herman Van Rompuy (CD&V) moet ook het sérieux en het niveau van de beurs onderstrepen: Realty staat er vanaf de eerste editie. Op woensdag 6 mei verwacht Realty overigens nog hoog bezoek in de persoon van Europees Commissaris en vicevoorzitter van de Europese Commissie Siim Kallas. Dat er met Artexis een professionele organisator van zowel publieksbeurzen (onder meer Belgian Boat Show, Countryside en Eurantica) als vakbeurzen (Eurofinish, Ifest...) achter Realty staat, moet de slaagkansen ten goede komen. Bovendien is de groep als eigenaar van Flanders Expo, Antwerp Expo, Namur Expo en het Palais des Congrès in Namen bekend met het vastgoedwereldje. Ook dat kan helpen. En het zal misschien nodig zijn, want de timing voor de eerste editie - in volle crisisperiode - lijkt niet echt gelukkig. "De opstart van Realty dateert van begin 2008", reageert Gregory Olszewski. "Toen was er bij wijze van spreken nog geen wolkje aan de hemel. Maar kort daarna werden we inderdaad geconfronteerd met de harde economische realiteit. Dan kun je op twee manieren reageren: panikeren en de beurs afblazen, ofwel van de nood een deugd maken. We hebben op Mipim vastgesteld dat het er veel kalmer was. En ook de Belgische delegaties waren kleiner. Mipim is nu eenmaal een duur evenement. Maar dat neemt niet weg dat het vastgoed bij uitstek een sector is die teert op vertrouwen, op contacten, netwerking..." Mipim-achtige toestanden ambieert Artexis niet. Integendeel, Gregory Olszewski benadrukt dat Realty een sober, bescheiden en zakelijk evenement wordt. "Het zal allemaal wel netjes en verzorgd zijn. Maar je moet op Realty geen grote, spectaculaire standen verwachten. En de champagne zal hier niet rijkelijk vloeien." Volgens Gregory Olszewski levert Artexis met Realty een antwoord op een vraag die in de vastgoedwereld leeft. "'Waarom moeten we naar altijd naar buitenland om daar dan toch vooral de Belgen te ontmoeten', is een verzuchting die we regelmatig te horen kregen. En inderdaad: tot op heden is er geen Belgische overkoepelend evenement voor de vastgoedsector. Er zijn wel enkele activiteiten en evenementen vanuit onder meer de sectororganisaties. Maar die zijn meestal gericht op een specifiek segment van de markt." Met voorlopig honderd exposanten is Artexis, gezien de crisis, tevreden. De exposantenlijst toont een mooie mix van projectontwikkelaars, adviseurs, makelaars en overheidspartijen. Op een bezoekersaantal wil Gregory Olszewski zich niet vastpinnen. "Dat is bij een eerste editie sowieso niet gemakkelijk in te schatten", zegt hij. "Bovendien is het voor een evenement als dit minder relevant. Het is geen autosalon, hé. Het is vooral de kwaliteit van de contacten die belangrijk is." Realty lijkt op de leest geschoeid van de Nederlandse vastgoedbeurs Provada. Die jaarlijkse ontmoetingsplek voor het Nederlandse vastgoedwereldje ging in 2005 bescheiden van start met een beursoppervlakte 5000 vierkante meter en 4631 bezoekers. In 2008 zakten al meer dan 20.000 bezoekers af naar de Amsterdamse Rai. En voor de editie van 2009 (16 tot en met 18 juni) is de beursvloer van 20.000 vierkante meter al ruim op voorhand volgeboekt. "Voor elke beurs ontwikkelen we een eigen visie en concept", zegt Gregory Olszewski. "Maar het is evident dat we daarbij naar buitenlandse voorbeelden zoals Provada kijken. En de ontwikkeling die Provada in vier jaar tijd heeft doorgemaakt, stemt ons wel optimistisch. Het is een evenement dat gezien mag worden. En het bevestigt dat ook lokale markten nood hebben aan zo'n jaarlijkse overkoepelende ontmoetingsplaats." (T) Door Laurenz Verledens