Frederik wie?", vraagt u zich wellicht af. En terecht. Zelfs bij architectuurkenners te lande zegt de naam Frederik Schiemsky (39) niet zoveel, laat staan dat er bij buitenstaanders een lamp gaat branden. Maar dat hij niet zo bekend is in België, is eenvoudig te verklaren, zegt de architect en interieur-ontwerper uit Kallo-Beveren: "Mijn bedrijf ar.t designers&architects is vooral actief in het buitenland: Israël, Georgië, Kenia, New York, Azerbeidzjan..."
...

Frederik wie?", vraagt u zich wellicht af. En terecht. Zelfs bij architectuurkenners te lande zegt de naam Frederik Schiemsky (39) niet zoveel, laat staan dat er bij buitenstaanders een lamp gaat branden. Maar dat hij niet zo bekend is in België, is eenvoudig te verklaren, zegt de architect en interieur-ontwerper uit Kallo-Beveren: "Mijn bedrijf ar.t designers&architects is vooral actief in het buitenland: Israël, Georgië, Kenia, New York, Azerbeidzjan..." In ieder geval heeft Schiemsky gereputeerde klanten. "Mijn cliënteel reist veel en heeft vastgoed in het buitenland. Eén naam misschien van een Spanjaard voor wie ik het appartement in Elsene mocht inrichten: formule 1-piloot Fernando Alonso." En nu tekende Schiemsky dus ook het operagebouw in Tbilisi. Niet slecht voor iemand die zijn architectuurstudies aan Sint-Lucas in Brussel nooit afmaakte, maar nadien wel ondernemingszin aan de dag legde. "Ik ben vijftien jaar geleden begonnen met ar.t designers&architects, een bureau voor interieurarchitectuur dat intussen is uitgegroeid tot een bedrijf voor architectuur, binnenhuisarchitectuur, productontwikkeling, stilisme en grafisch ontwerp. Ik wou al op mijn veertiende architect worden. Ik ben opgegroeid in Antwerpen en zag indertijd hoe Ann Demeulemeester haar Huis Guiette in Wilrijk, een woning die in 1926 was getekend door Le Corbusier, in haar oorspronkelijke staat herstelde. Ik vond dat onwaarschijnlijk fascinerend, hoe een gebouw zo van uiterlijk kon veranderen." Hoe kwam Schiemsky in Georgië terecht? "Dat komt omdat ik voor een Georgische klant een woning heb ontworpen in Israël. Een jaar later werd ik gecontacteerd door een Georgische kennis van hem, die mij voorstelde aan president Mikheil Saakashvili. Toen we een wandeling maakten in het stadspark van Tbilisi vertelde hij me dat ze een open plek hadden waar ze iets mee wilden doen. 'Wat zou jij daar doen?', vroeg hij me. Ik stelde iets voor rond entertainment en hij vroeg me een ontwerp te maken. Toen ze de tekening zagen, was de deal binnen enkele dagen beklonken. Deze maand nog start de bouw. In het operagebouw zelf zullen vijfhonderd personen kunnen plaatsnemen, in het aanpalende restaurant nog eens tweehonderd. Maar door de bijzondere constructievorm en de kleuren krijg je een heel ruim, open gevoel. Intussen zijn er plannen om een identiek gebouw neer te zetten in de kuststad Batumi. Opera is zeer populair in Georgië." Voor het grondplan van het operagebouw in Tbilisi vertrok Schiemsky vanuit een oorschelp. "Niet toevallig natuurlijk: in het gebouw vinden opera-, dans- en muziekvoorstellingen plaats." Het podium vormt het binnen-oor, daarrond worden als een slakkenhuis de zitplaatsen, eetplaatsen en vestiaires voorzien. "Een buitenruimte met een afgesloten loungeterras vormt de oorschelp. Het is strak en modern, maar toch ook levendig." De centrale, goudkleurige toren wordt opgetrokken in koper, de witte constructie in marmer en het loungegedeelte in donkere kunststof. "Ik werk vaak met rijke materialen. Voor een van mijn opdrachtgevers heb ik ooit een ronde lift gerealiseerd, volledig afgewerkt in lapis lazuli, een halfedelsteen met een azuurblauwe kleur." Door Dominique SoenensNiet slecht voor iemand die zijn architectuurstudies aan Sint-Lucas in Brussel nooit afmaakte, maar nadien wel ondernemingszin aan de dag legde.