Begin juni begint in het Nederlands-Limburgse Geleen, op een steenworp van Vlaanderen, de bouw van de Rail Terminal Chemelot. Het gaat om een privé-investering van 18 miljoen euro door het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, Ewals Intermodal uit Genk en Meulenberg Transport uit Urmond. "Dit project versterkt de troef die Meulenberg al langer uitspeelt bij zijn promotie van de haven van Antwerpen: de provincie Nederlands-Limburg is natuurlijker verbonden met de haven van Antwerpen dan met Nederlandse zeehavens", zegt de Genkenaar Paul Cornelissen, die Meulenberg Transport leidt samen met Wim Meulenberg, een telg van de derde generatie in het bedrijf.
...

Begin juni begint in het Nederlands-Limburgse Geleen, op een steenworp van Vlaanderen, de bouw van de Rail Terminal Chemelot. Het gaat om een privé-investering van 18 miljoen euro door het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, Ewals Intermodal uit Genk en Meulenberg Transport uit Urmond. "Dit project versterkt de troef die Meulenberg al langer uitspeelt bij zijn promotie van de haven van Antwerpen: de provincie Nederlands-Limburg is natuurlijker verbonden met de haven van Antwerpen dan met Nederlandse zeehavens", zegt de Genkenaar Paul Cornelissen, die Meulenberg Transport leidt samen met Wim Meulenberg, een telg van de derde generatie in het bedrijf. De nieuwe spoorterminal is vooral gericht op de chemische industrie, maar is voor iedereen toegankelijk. De beslissing om een derde te participeren past voor de haven van Antwerpen in het achterlandbeleid, waarmee verbindingen en cargostromen naar de toeleveringsgebieden worden uitgebreid. "Zuid-Limburg is bij uitstek een regio die veeleer naar Antwerpen kijkt, waardoor de participatie in de terminal kansen biedt voor verbindingen en de verankering van goederenstromen", klinkt het in Antwerpen. In de eerste fase, vanaf april 2013, rijden minstens vijf treinen per week van en naar Italië. De helft van de capaciteit ligt al commercieel vast, onder meer door nieuwe activiteiten na de uitbreiding van een bedrijventerrein, een project van 30 miljoen (inclusief terminal). Een deel van dat geld gaat naar de verhuizing van de nabijgelegen woonwijk Mauritspark, waar de leefbaarheid door het stijgende spoorverkeer in gedrang komt. Il faut le faire. Een woonwijk in Nederland moet weg voor een vooruitgeschoven post van de haven van Antwerpen, met bovendien hoofdzakelijk Vlaamse aandeelhouders. "In anderhalf jaar was dat dossier geregeld", getuigt Cornelissen. "Zodra de overheid zo'n beslissing neemt, gaat ze er ook voor. Veel meer dan in Vlaanderen beschouwt Nederland infrastructuur als essentieel voor de economie. Daar is een breed maatschappelijk draagvlak voor. Ik durf de vergelijking in timing en aanpak zelfs niet te maken met Vlaamse infrastructuurprojecten en de onteigening van Doel." Cornelissen startte ooit als logistiek verantwoordelijke bij ALZ, werd expediteur bij Arcelor Logistics in Antwerpen om uiteindelijk als terminaloperator te eindigen in de Haven Genk. Daar plukte Meulenberg hem in 2009 weg om het transportbedrijf te leiden - met de optie ooit de aandelen over te nemen. "Er is geen natuurlijke opvolging en Wim wil dat het bedrijf in volle onafhankelijkheid kan groeien", stelt Cornelissen. Onder Cornelissen groeide de omzet van Meulenberg Transport van 9 naar 11,9 miljoen euro, met een verwachte stijging van 10 procent in 2012. Het bedrijf heeft 100 containertrucks op de baan, waarvan de helft in eigen beheer. "De groei en de winst zitten niet meteen in die niche, maar in de goederenstromen tussen Limburg en het Ruhrgebied, via Rotterdam en Antwerpen, en zelfs Zuid-Europa." Meulenberg participeert daarom voor de helft in de containerterminal CTS in Stein (met de nabijgelegen havenexploitant WPS). Die regionale hub van de zeehavens heeft een dagelijkse verbinding via binnenvaart (Antwerpen) en het spoor (Rotterdam). CTS participeert op zijn beurt in Railport Lanaken, met een treinverbinding van en naar Verona. Stein behandelt 75.000 containers per jaar, fifty/fifty voor Vlaanderen en Nederland. "Het Antwerpse aandeel zal stijgen, want Rotterdam is met 100 kilometer extra vervoer duur", meent Cornelissen. Een container naar Sjanghai brengen via Rotterdam kost de klant 700 euro, of 100 euro meer dan via Antwerpen. "Nederlandse ondernemingen denken automatisch aan Rotterdam voor containervervoer, maar als ze rekenen volgt de klik", weet Cornelissen. "Stein wordt zo een voorpost van Antwerpen." Een van de grootste klanten van Meulenberg is de papiergroep Sappi, met vestigingen in Lanaken, Maastricht en het Duitse Wesel. Meulenberg neemt een groot deel van de distributie in de Benelux voor zijn rekening. Met andere niches, zoals chemiegrondstoffen, natuursteen, voedingsproducten en auto-onderdelen, wil het zijn portfolio en dus zijn risico spreiden. HANS BROCKMANS"De haven van Antwerpen is natuurlijker verbonden met -de provincie Nederlands-Limburg dan met Nederlandse zeehavens"