Hebben Amerikanen het alleenrecht op cruisers, zeg maar Easy Rider-motoren als Harley-Davidson, Victor en -- sinds kort opnieuw -- Indian? Japanse klonen van die merken waren er al en sinds een half jaar doen ook de Italianen van Moto Guzzi de Amerikanen weer op eigen terrein concurrentie aan met de California.
...

Hebben Amerikanen het alleenrecht op cruisers, zeg maar Easy Rider-motoren als Harley-Davidson, Victor en -- sinds kort opnieuw -- Indian? Japanse klonen van die merken waren er al en sinds een half jaar doen ook de Italianen van Moto Guzzi de Amerikanen weer op eigen terrein concurrentie aan met de California. Echt nieuw is het concept achter de Guzzi California niet. Het gaat terug naar het begin van de jaren zeventig, toen de Amerikaanse Guzzi-importeur Joe Berliner op basis van een V7-850 Guzzi een Harley-achtige motor bouwde met een groot windscherm, treeplanken in plaats van voetsteunen, een enorm zadel en zijkoffers. De California was geboren. Niet enkel de Amerikanen konden die motor wel smaken, hij verrukte ook de Europeanen. Vanaf 1982 maakte hij deel uit van het Europese assortiment. De California anno 2014 is er in twee versies. De Cruiser is basic. De Touring daarentegen neemt veel van de stijlkenmerken van toen over: een groot scherm, treeplanken en zijkoffers. Voor de liefhebber ziet de California er fantastisch uit met zijn diepzwarte tank, koffers en motorblok, gelardeerd met witte biezen, en veel chroom. De krachtbron is een 1400 cc tellende V-twin, bijna het dubbele aan inhoud van het oorspronkelijke California-blok. De cilinders zijn voorzien van enorme klepdeksels, zo enorm dat er in de tank een uitsparing voor gemaakt moest worden. Het is een imposante motor, een 'king of the road'. Zo voel je je ook als je erop zit: ontspannen, het brede stuur in de handen en lekker cruisend. Als de motor stationair draait, dan voel je de trillingen, maar bij het rijden zijn ze zogoed als verdwenen. De Guzzi rijdt het lekkerst bij 3000 à 4000 toeren (goed voor 120 km/uur in de hoogste versnelling). De California trekt goed op en heeft veel koppel. Ondanks zijn imposante voorkomen is de Guzzi redelijk gemakkelijk te berijden, ook in de bochten. Dat dankt hij aan zijn lage zwaartepunt. Maar op rotondes en bij langzaam rijden tussen files door voel je de iets meer dan 300 kilo wel en is het toch hard werken. De motor is perfect voor de rechte Amerikaanse wegen, maar minder voor kronkelige wegen in de Ardennen. Het windscherm is wel net iets te laag voor grotere rijders. Overigens is de Moto Guzzi California zoals zoveel moderne motoren voorzien van alle elektronische snufjes, zoals om het motorkarakter aan te passen (snel, toeristisch, regen), traction control in drie standen en elektronisch instelbare cruise control. Het doet soms verlangen naar een eenvoudige motor zoals in de jaren zeventig. AD VAN POPPEL