De geboorte van de Slimbox

De vader van Filip Roose, de uitvinder van de Slimbox, was drukker. "Tenzij het om de klassieke formaten zoals A4 of A5 ging, was het altijd zoeken naar de beste oplossing om zijn bestellingen te verpakken. Daar verloor hij heel wat tijd mee", aldus Roose. Zo kwam de informatica-ingenieur in 2016 op het idee voor de Slimbox, een toestel dat in luttele seconden kartonnen verpakkingen maakt in bijna alle mogelijke vormen en met bijna alle mogelijke afmetingen.
...

De vader van Filip Roose, de uitvinder van de Slimbox, was drukker. "Tenzij het om de klassieke formaten zoals A4 of A5 ging, was het altijd zoeken naar de beste oplossing om zijn bestellingen te verpakken. Daar verloor hij heel wat tijd mee", aldus Roose. Zo kwam de informatica-ingenieur in 2016 op het idee voor de Slimbox, een toestel dat in luttele seconden kartonnen verpakkingen maakt in bijna alle mogelijke vormen en met bijna alle mogelijke afmetingen. De modern ogende uitvinding is niet groter dan een tafel en wordt bediend via een app op een smartphone of een tablet. "Je geeft de gewenste afmetingen en het aantal zijden op. We hebben meerdere modellen rechtstreeks in de app gestopt en op verzoek kunnen we er andere aan toevoegen", licht Filip Roose toe. Het toestel levert niet enkel symmetrische vormen af. "Het kan bijvoorbeeld ook L-vormige dozen maken. Die vorm is nauwelijks te vinden op de markt, omdat die zeer ingewikkeld is om te maken." Als het formaat is ingegeven, volstaat het om een vel karton in het toestel te schuiven. Dat snijdt de doos en de diverse vouwlijnen met een laser uit. Vervolgens moet de doos met de hand worden gevouwen. Het systeem heeft maar één beperking: de maximale breedte van de dozen. "Het vel karton moet volledig het toestel in, waardoor we niet breder kunnen gaan dan een meter, wat al heel veel is voor een doos. Vooral omdat er geen beperkingen gelden voor de lengte." Slimbox mikt vooral op kmo's. "De grote bedrijven standaardiseren doorgaans hun verzendingen en kunnen zich een grotere machine aanschaffen", zegt Filip Roose. "De onderneming ontwierp niet enkel het prototype, maar verzorgt ook de volledige assemblage van de machine. De productie is nog kleinschalig, maar daar belooft snel verandering in te komen, want de Slimbox kan op heel wat belangstelling rekenen. "In slechts enkele maanden wonnen we een prijs in een wedstrijd van de verpakkingsindustrie, een andere in de drukkerijsector en onlangs ook nog eentje in de sector van de postbedeling. Daarnaast zijn we een aantal keer genomineerd", zegt Filip Roose blij. Een Slimbox kost 24.950 euro. De onderneming is al actief in België en in onze buurlanden en wil ook aan de slag aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. "Canada en de Verenigde Staten vormen een zeer interessante markt. Daar worden pakjes hoofdzakelijk met het vliegtuig verzonden. De ruimte die een pakje inneemt heeft een grotere impact op de verzendkosten dan het gewicht. Er is dus veel belangstelling voor verpakkingen met optimale afmetingen", verduidelijkt Filip Roose. "Momenteel hebben we nog geen echte concurrenten. We doen wat we kunnen om onze technologie te beschermen, maar we weten dat we vroeg of laat gekopieerd worden. We proberen dus vaste voet te krijgen op de markt voor er kapers op de kust komen."