Reacties: e-trends@trends.be
...

Reacties: e-trends@trends.beHet on line versturen van een aangetekende brief gebeurt in België via Certipost (www.certipost.be), een initiatief van Belgacom en De Post. Hier konden we ons eerst inschrijven via een klik op MyCertipost, waardoor we terechtkwamen op een andere website: www.mycertipost.be. We hadden de keuze tussen verschillende formules, maar voor het versturen van aangetekende zendingen is de Plus-account aangewezen. Met die formule kunt u niet alleen brieven aangetekend versturen via internet, u kunt er ook Belgacom-facturen, loonfiches en bepaalde documenten van uw gemeente on line ontvangen. Na het invullen van een on-lineformulier werd automatisch een pdf-document opgesteld met al onze gegevens. Dit moest in tweevoud afgedrukt en ondertekend worden. We hadden vervolgens 30 dagen de tijd om ons met deze papieren, onze identiteitskaart en een kopie ervan (beide zijden) in een postkantoor aan te melden. Hou er wel rekening mee dat dit alleen kan in een door Certipost erkend postkantoor - een volledige lijst vindt u op de site. De inschrijving is volledig gratis. We waren wel enigszins ontgoocheld dat we toch nog de deur uit moesten voor het on line versturen van een aangetekende brief. Gelukkig moet dat alleen voor die eenmalige inschrijving. Na het ontvangen van een gebruikersnaam en paswoord, werden we de volgende dag al via e-mail én via sms gewaarschuwd dat onze account geactiveerd was. In principe kan deze bevestiging tot drie werkdagen op zich laten wachten. Houd daar rekening mee als het snel moet gaan. Met onze logingegevens konden we onze eerste aangetekende brief opmaken op de MyCertipost-website. Al snel bleek dat we hiervoor nog een handtekeningcertificaat moesten aanvragen, maar dat kon gelukkig on line, snel en gratis. De inhoud van de brief moest rechtstreeks aan onze bestemmeling gericht zijn, zonder inleidende tekst (geen gelieve deze aangetekende brief te versturen... ). Het was ook mogelijk om Word-, pdf- of txt-attachments (maximum 2 MB) toe te voegen. Vervolgens werd onze brief via een eenvoudige muisklik automatisch verstuurd. Omdat we onze zending vóór 12.00 uur 's middags verstuurden, werd die nog dezelfde werkdag door Certipost afgedrukt en gepost. Onze aangetekende brief - in papieren vorm - werd dan ook de volgende morgen al aan onze correspondent overhandigd. En als die bestemmeling ook een Certipost-account heeft (u kunt dit vooraf on line checken), dan ontvangt hij de brief vrijwel onmiddellijk in elektronische vorm. De status van uw zending kunt u overigens steeds on line volgen en u krijgt altijd een papieren afgiftebewijs. Voor de papieren aflevering betaalt u 9,84 euro, bijna het dubbele van een traditionele aangetekende brief (5,25 euro met ontvangstbevestiging). Maar een volledig digitale verzending (uw bestemmeling heeft dus ook een Certipost-account) kost slechts 3,50 euro. Kortom, het on line versturen van een aangetekende brief is op financieel vlak alleen interessant als uw correspondent ook een Certipost-account heeft. Betalen moet overigens vooraf via creditcard of via on-linebanking bij Dexia, KBC of ING. En zit u met zo'n elektronische zending wel juridisch safe? In principe wel, zoals voor de opzegging van een huurcontract. Maar voor het beëindigen van een arbeidscontract door de werkgever heeft de wet het expliciet over een "ter post aangetekende brief." En omdat er nog geen rechtspraak is die oordeelde of de elektronische aangetekende zending evenwaardig is, kiest u in dat geval best voor de traditionele manier. Roel Van Espen Roel Van Espen