Sinds half januari is de fusie van de uitzendbedrijven Ecco en Adia ook operationeel een feit. De nieuwe Zwitsers-Franse entiteit, Adecco, is wereldmarktleider in interimwerk (omzet '96 : 205 miljard Belgische frank), op de Belgische markt zit ze op de wip tussen de derde en de vierde plaats. Aan het hoofd van Adecco België staat nu Gilbert Bouillon (55 j.), die al sinds 1985 algemeen directeur was van Adia (vóór de fusie 48 agentschappen, tegenover 13 voor Ecco).
...

Sinds half januari is de fusie van de uitzendbedrijven Ecco en Adia ook operationeel een feit. De nieuwe Zwitsers-Franse entiteit, Adecco, is wereldmarktleider in interimwerk (omzet '96 : 205 miljard Belgische frank), op de Belgische markt zit ze op de wip tussen de derde en de vierde plaats. Aan het hoofd van Adecco België staat nu Gilbert Bouillon (55 j.), die al sinds 1985 algemeen directeur was van Adia (vóór de fusie 48 agentschappen, tegenover 13 voor Ecco). Bouillon kan terugblikken op een rijkgevulde, eclectische carrière. Na z'n humaniora begon hij in 1964 te werken voor het Belgische filiaal van het Zweedse staalbedrijf Sandvik, gespecialiseerd in decoupeerinstrumenten voor mechanische ateliers en tuinmateriaal. Tegelijk studeerde hij handelswetenschappen in avondonderwijs. Na een poosje werd hij naar het moederbedrijf gehaald, naar Zweden dus, als assistent op de marketingafdeling ; daar zette hij zijn studies voort, aan de Universiteit van Uppsala, ten noorden van Stockholm. Goed ingeburgerd in de Zweedse milieus, krijgt Bouillon in 1969 de kans om over te stappen naar de Belgische vestiging van Asea, gespecialiseerd in elektrisch materiaal voor de industrie. Hij wordt er eerst financieel directeur, om twee jaar later de marketing onder z'n bevoegdheid te krijgen. Maar in '73, temidden de oliecrisis, besluit het bedrijf tot herstructurering, waarbij onder meer alle marketingfuncties in de Europese filialen worden opgedoekt. "Dan ben ik maar mijn eigen marketing gaan verzorgen," zegt Gilbert Bouillon : "ik verstuurde ongeveer 800 brieven. Dat loonde de moeite : twee maanden later werd ik tot directeur van het Oostakkerse Primus benoemd, een familiebedrijf van fijnkostdistributie. Na twee jaar vond Gilbert Bouillon dat het toch weer tijd werd om een frisse neus te halen. Hij stapte over naar Interlait in Verviers, als division manager van de afdeling "Ophaal" (melk, tarwe,...), om binnen dezelfde groep door te groeien tot algemeen directeur van ACBI (nu Interagri) in Andenne, actief in (onder meer) veevoeders, zaden, fytopharmaceutische producten enzovoort. In 1979 wordt hij algemeen directeur van Browning voor de Benelux. Vooral door de expansie in de tenniswereld, betekent deze periode een grote bloei voor dit FN-filiaal dat zowel tennisraketten produceert als jachtgeweren, materiaal voor het vissen en golfclubs. Hij verlaat Browning in 1985 om nog maar eens een heel andere richting in te slaan : naar het Belgische filiaal van het Zwitserse uitzendbedrijf Adia. Zijn komst in de interimsector viel samen met een grote opbloei in die branche. "Tien jaar geleden waren groeipercentages van 40 % niet uitzonderlijk. Maar sinds 1991 leven we in grote onzekerheid. De interimsector werkt nu in korte cycli : de vraag op de interimmarkt stijgt bij het minste teken van economisch herstel. Maar het tegenovergestelde geldt eveneens : de geringste voorbode van economische regressie doet de interimmarkt inkrimpen." GILBERT BOUILLON (ADECCO) Twaalf stielen, geen ongelukken.