‘E-commerce zorgt voor extra wind in de zeilen’

PIERRE MACHARIS "We moeten bijzonder productief blijven."

De familiale verpakkingsgroep VPK is een multinational met 47 fabrieken in 16 landen. De productievestiging in Dendermonde blijft volgens CEO Pierre Macharis de kern van de groep. “Al moeten we bijzonder productief blijven door te investeren in vernieuwing, creativiteit en verhoging van de productiviteit.”

De wortels van het familiale papier- en kartonbedrijf VPK liggen in het Oost-Vlaamse Oudegem, een deelgemeente van Dendermonde. Op de verticaal geïntegreerde productiesite aan de Oude Baan maakt VPK Paper papier waarmee het zusterbedrijf VPK Packaging verpakkingen in golfkarton en massief karton fabriceert. “Onze vestiging in Dendermonde is de kern van de groep”, zegt Pierre Macharis, de familiale CEO van de verpakkingsgroep. “We produceren er 500.000 ton papier per jaar, volledig op basis van oud papier. We verwerken 1400 ton recyclagepapier per dag.” De site in Dendermonde is de grootste productievestiging van de groep. VPK Packaging Group telt meer dan 4800 werknemers, van wie er 1075 in België werken.

Volatiele papierprijzen

Een groot deel van het papier dat in Dendermonde wordt geproduceerd, gaat naar VPK-fabrieken in Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Polen. “We moeten bijzonder productief blijven. We investeren constant in vernieuwing, creativiteit en de verhoging van de productiviteit”, stelt Pierre Macharis. De jongste drie jaar is ferm geïnvesteerd in een installatie voor warmte-krachtkoppeling, die zowel elektriciteit als stoom produceert. “Zo is de site in Dendermonde zelfvoorzienend in energie. In vier jaar is onze CO2-emissie gedaald van 500 naar 330 kilogram CO2 per ton papier”, weet Macharis.

De cijfers van VPK Paper NV dansen mee op de schommelende papierprijzen. In 2014 boekte VPK Paper 173 miljoen euro omzet, die steeg naar 183 miljoen euro in 2015 en viel in 2016 terug naar 170 miljoen euro. “Die volatiliteit is typisch voor de papier-industrie”, legt Pierre Macharis uit. “De omzet lag hoger in 2015 dankzij de economische heropleving en de stijgende papierprijzen. De productievolumes zijn de jongste jaren ongeveer constant gebleven.”

Volgens de CEO is VPK actief in een stabiele markt die groeit in het tempo van die van de voedingswaren en de fast-moving consumer goods. “Onze klassieke markt groeit met een procent per jaar. E-commerce zorgt voor extra wind in de zeilen. Dankzij die ontluikende markt groeien we sneller dan die 1 procent. We gaan naar een groei van 2 à 3 procent.”

Meer dan een miljard

Op groepsniveau was 2016 een topjaar met een geconsolideerde omzet van 1,020 miljard euro, mede dankzij de overname van de Scandinavische verpakkingsgroep Peterson Packaging in 2016. Begin dit jaar nam VPK nog SolidPack over, een Nederlandse producent van massief karton. En de overnamehonger is nog niet gestild. “We hebben goesting om te ondernemen en kijken altijd uit naar interessante kansen. Maar we moeten realistisch zijn. We hebben net meer dan 200 miljoen euro omzet overgenomen en die moeten we integreren. Dat in goede banen leiden, dat is de eerste prioriteit”, stelt Pierre Macharis.

Kurt De Cat

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content