Speuren naar illegale kopieën

In de eerste zes maanden van dit jaar heeft de BAF (Belgian Anti-piracy Federation) 1,3 miljoen illegale bestanden van het internet gehaald. Dat is bijna evenveel als in het hele jaar 2010. De rangschikking op het vlak van piraterij wordt aangevoerd door de illegale muziekbestanden (786.000), gevolgd door films, series en andere audiovisuele content (368.000). Maar ook boeken worden gretig gekopieerd (201.000).
...

In de eerste zes maanden van dit jaar heeft de BAF (Belgian Anti-piracy Federation) 1,3 miljoen illegale bestanden van het internet gehaald. Dat is bijna evenveel als in het hele jaar 2010. De rangschikking op het vlak van piraterij wordt aangevoerd door de illegale muziekbestanden (786.000), gevolgd door films, series en andere audiovisuele content (368.000). Maar ook boeken worden gretig gekopieerd (201.000). Het legale digitale aanbod blijft gestaag groeien. ITunes biedt momenteel meer dan dertien miljoen nummers aan (vijf jaar geleden waren dat er nog maar vijf miljoen), op E-boek.org zijn 12.000 boeken beschikbaar (in het Nederlands) en ook video op aanvraag kent een enorme groei, net als de downloadbare games. Volgens de International Video Federation zouden de Belgen meer en meer films en series op bestelling bekijken. In vijf jaar tijd is de omzet van video on demand van 2,3 miljoen euro gestegen naar 45,8 miljoen euro in 2010. Vorig jaar zouden de Belgen gemiddeld 4,30 euro per persoon hebben besteed aan video op aanvraag. Dat is meer dan de Britten (3,90 euro), de Fransen (3,10 euro) en de Nederlanders (1,30 euro). Het verbruik van de Belgen gaat in hoofdzaak via de diensten van de grote operatoren (Belgacom, Telenet...). ITunes, de onlinewinkel van Apple, betekende een revolutie voor de muziek op het internet door voor het eerst een succesvol betalend en legaal down-loadmodel aan te bieden. Sindsdien werden tal van systemen ontwikkeld die een wisselend succes kennen. Zo was er de gratis muziekdownloadsite Free-Music (in 2007 gelanceerd door Universal België) die werd gesponsord door enkele merken, maar nooit echt doorbrak. Op dit ogenblik zijn alle ogen van de sector gericht op Deezer en Spotify. Die bieden muziek niet te koop aan, maar verhuren de toegang tot een digitale muziekbibliotheek. Deezer sloot onlangs een overeenkomst met Belgacom en het gerucht gaat dat ook Spotify binnenkort bij ons van start gaat. Het illegale onlineaanbod en de dalende verkoop van fysieke muziekdragers zorgen ervoor dat de Belgische muziekmarkt steeds meer pluimen verliest. Volgens cijfers van GfK en BEA (Belgian Entertainment Association) zou de muziekmarkt (fysiek en digitaal) met 18 procent gekrompen zijn tussen 2005 en 2010. Deze verliezen worden niet gecompenseerd door de opbrengst van de legale downloadverkoop.CHRISTOPHE CHARLOT