Groeiende markt

Volgens het researchbureau Technavio zit educatief speelgoed in de lift. Tussen 2018 en 2022 zal ze naar verwachting wereldwijd aandikken met bijna 35 miljard dollar, wat neerkomt op een jaarlijkse groei van 11 procent. Een van de meest uitgesproken trends is de toenemende populariteit van duurzame speeltjes. Mister Tody is sinds 2016 actief in die veelbelovende nichemarkt. De Kortrijkse start-up is een van de weinige Europese spel...

Volgens het researchbureau Technavio zit educatief speelgoed in de lift. Tussen 2018 en 2022 zal ze naar verwachting wereldwijd aandikken met bijna 35 miljard dollar, wat neerkomt op een jaarlijkse groei van 11 procent. Een van de meest uitgesproken trends is de toenemende populariteit van duurzame speeltjes. Mister Tody is sinds 2016 actief in die veelbelovende nichemarkt. De Kortrijkse start-up is een van de weinige Europese spelers die uitsluitend milieuvriendelijk speelgoed verkopen. "We kozen bewust voor gerecycleerd en recycleerbaar karton in een stijlvolle uitvoering", zegt oprichtster Evelyne Depuydt. "Zo willen we de impact op het milieu verkleinen. Ook de inkt die we voor de prints gebruiken, is milieuvriendelijk." De onderneemster ontwikkelt de kartonnen auto's, boten, speelhuisjes, hobbelpaarden en heldensets zelf, en laat ze produceren door Belgische ondernemingen. Op die manier wil ze de lokale economie steunen. De verkoop gebeurt via distributeurs, winkels en een eigen webshop. Speelgoed heeft een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen. Mister Tody wil hun verbeelding en creativiteit maximaal stimuleren. "Onze speciale 'Color-in'-collectie is helemaal wit en kan naar hartenlust worden ingekleurd", illustreert Evelyne Depuydt. De voormalige marketingverantwoordelijke richtte de vennootschap onder firma Mister Tody samen met Astrid De Clerck (Voka) op, deels met eigen kapitaal, deels via een win-winlening. De Clerck stapte eind vorig jaar weer uit het bedrijf om familiale redenen. Vorig jaar kende de start-up een groei van 50 procent. Voor 2019 worden minstens even goede resultaten verwacht. "Sinds onze lancering is de vraag naar ecologisch verantwoord speelgoed blijven toenemen", klinkt het. "Zowel in België als in de rest van Europa. Daarom focussen we sinds begin dit jaar ook op Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Portugal, Italië en Duitsland. Onze nieuwe webshop is beschikbaar in vier talen. Binnenkort zijn we zelfs actief in de Verenigde Staten, via Uncommongoods.com."