Hans De Cuyper CEO AG Insurance

"Je hoeft maar naar de impact van de zelfrijdende auto te kijken om te begrijpen dat verzekeringen en mobiliteit veel raakvlakken hebben. Als een verzekeraar vind ik de zelfrijdende auto een van de evoluties die ons het sterkst zal beïnvloeden. Het is een pertinente vraag hoe we als bedrijf kunnen evolueren van het verzekeren van een wagen tot het bijdragen aan mobiliteitsbeheer. Uber heeft een gebroken model herdacht. Met mijn teams doe ik vaak de oefening: ik vraag hun de top tien van de ongemakken bij het nemen van een taxi te noteren. Dan blijkt dat Uber met het gebruik van technologie, data en deeleconomie die problemen ko...

"Je hoeft maar naar de impact van de zelfrijdende auto te kijken om te begrijpen dat verzekeringen en mobiliteit veel raakvlakken hebben. Als een verzekeraar vind ik de zelfrijdende auto een van de evoluties die ons het sterkst zal beïnvloeden. Het is een pertinente vraag hoe we als bedrijf kunnen evolueren van het verzekeren van een wagen tot het bijdragen aan mobiliteitsbeheer. Uber heeft een gebroken model herdacht. Met mijn teams doe ik vaak de oefening: ik vraag hun de top tien van de ongemakken bij het nemen van een taxi te noteren. Dan blijkt dat Uber met het gebruik van technologie, data en deeleconomie die problemen kon wegwerken. Dat kunnen wij ook toepassen: ongemakken detecteren en oplossen." "Als leider moet je ook kunnen loslaten als je een nieuwe rol krijgt. Ik zie het vaak gebeuren met onze jonge managers. Ze komen in een nieuwe managementfunctie terecht en kunnen het operationele maar moeilijk loslaten. Dat zorgt voor een immense druk op die nieuwe uitdaging en op de balans tussen werk en vrije tijd. Dat betekent niet dat je onverschillig moet staan tegenover de taken die je loslaat. Het is vooral zaak ze op een andere manier aan te pakken. Dat is niet altijd gemakkelijk. Marius vertelde me hoe hij een taak doorgaf, maar ontevreden was over het resultaat en dan maar 's nachts doorwerkte om het op te lossen. Als het dringend is, kan je niet anders. Maar algemeen moet je als leider de dag erna tijd nemen om ervoor te zorgen dat het niet opnieuw gebeurt." "Het economische comité van de Verenigde Naties was geïnteresseerd in hoe mobiliteit de samenleving verandert en vroeg me om hen toe te spreken. Ik wou het hebben over de evolutie van een auto bezitten naar gedeelde mobiliteit. Hans deelde zijn ervaring om me mijn presentatie te leren structureren. Hij leerde me te vertrekken vanuit de boodschap waarmee ik de aanwezigen na mijn speech naar huis wou sturen. Bij het diverse publiek zaten ook de taxibedrijven. Dankzij Hans was ik goed voorbereid en leerde ik dat het niet verboden is in het debat op sterke argumenten van de andere partij te bouwen. Daardoor werd het een heel goed debat, waarin we de voordelen voor de maatschappij konden aanstippen en zelfs denken over synergie met de traditionele taxi-industrie." "Ik hou niet van de term work-lifebalans. Als je van je job houdt, dan denk je niet in termen van om negen uur aankomen en om vijf uur vertrekken om je leven te laten beginnen. Werk maakt deel uit van je leven en omgekeerd. Dat betekent niet dat je een workaholic moet worden, maar wel dat je als leider moet leren hoe je dat evenwicht het best organiseert. Dat gaat om eenvoudige ingrepen: een week voor je een presentatie moet geven al eens losse nota's maken en het dan even laten rusten, bijvoorbeeld. Wanneer je de presentatie afwerkt, sta je door die kleine tijdsinvestering al een stuk verder. Dat zijn kleine, praktische lessen die je als leider enorm helpen je tijd beter te organiseren."