Zo te toeren door Waals-Brabant, achter het stuur van de Porsche Cayenne Diesel, het voerde ons terug naar een ver vervlogen jeugd. Toen we uren, misschien wel dagen of weken speelden met Duizend Kilometer. Desnoods alleen, als grote broer of de neefjes niet voorhanden waren. Een kaartspel met als doel: om ter eerst duizend kilometer rijden.
...

Zo te toeren door Waals-Brabant, achter het stuur van de Porsche Cayenne Diesel, het voerde ons terug naar een ver vervlogen jeugd. Toen we uren, misschien wel dagen of weken speelden met Duizend Kilometer. Desnoods alleen, als grote broer of de neefjes niet voorhanden waren. Een kaartspel met als doel: om ter eerst duizend kilometer rijden. Het kan nu ook in het echt. Duizend kilometer rijden, en zo snel mogelijk. Porsche heeft immers voor het eerst in zijn bestaan een diesel. Meer bepaald in de Cayenne, de SUV van het merk. En ja, het was even wennen, met een Porsche te rijden en op het schermpje een autonomie van meer dan duizend kilometer te zien staan. Dat is een van de weinige verschillen tussen de dieselversie van de Cayenne en het instapmodel met benzinemotor. Ach ja, je merkt het ook aan het icoontje van de voorverwarming dat oplicht wanneer je de contactsleutel omdraait, of aan dat roostertje in de wielkast vooraan. Maar voorts, niets. Je zou Porsche er zowaar van verdenken dat ze het discreet willen houden, dat ze nu ook dieselen. De motor, een drieliter turbodiesel met common rail, is niet door Porsche zelf ontwikkeld. Hier werd immers voor de gemakkelijkheidsoplossing gekozen, want bij zustermerk Audi staat de montagehal vol met van die dikke krachtbronnen. En neen, u hoeft dit niet te lezen als een soort ingetogen kritiek. Die drielieter turbodiesel is een bijna fenomenale motor, met vermogen en vooral koppel te over, en hij is nog zuinig ook. Puristen of echte Porscheamateurs zullen betreuren dat de ingenieurs van het huis zelfs geen poging ondernamen om iets aan de motor te veranderen. Maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig, temeer omdat de Cayenne Diesel niet eens een echte Porsche hoeft te zijn. Het ding wordt immers in de showroom gerold uit zuiver economische overwegingen. Niet alleen boert het segment van de dikke SUV's snel achteruit, er is ook nog eens de economische crisis. Met deze turbodiesel, die met bijzonder weinig ontwikkelingskosten in elkaar werd gezet, wil Porsche nieuwe klanten aantrekken. Die hun Cayenne met benzine twee jaar geleden inruilden voor een BMW X5, Volkswagen Touareg of Mercedes ML diesel. Wat overigens aardig lukt: uit de eerste honderd bestelbonnen blijkt dat Porsche met deze terreinwagen niet in de eerste plaats vernieuwing bij bestaande klanten uitlokt, maar veeleer gaat vissen in het vijvertje van de concurrentie. En hoe het voelde om ermee te rijden? De ultieme reiswagen. Als door het landschap suizen met een tgv. Zoiets. (T) + Motor, afwerking, rijgevoel - Elektronische airco is een optie Jo Bossuyt