De Duitse club van creatieven, ADC - Art Directors Club, heeft zijn jaarboek met het bekroonde werk van 1997 uit. "Afwijken van de norm," zo staat er te lezen op de cover.
...

De Duitse club van creatieven, ADC - Art Directors Club, heeft zijn jaarboek met het bekroonde werk van 1997 uit. "Afwijken van de norm," zo staat er te lezen op de cover. De kreet dekt niet meteen de lading. Al enkele jaren krijgen we de Duitse annual onder ogen, maar afwijkend van de norm? Neen, niet meteen. Er zijn weinig campagnes die totaal anders, totaal innoverend zijn. Het gaat om proper werk, fraai vormgegeven, mooi gefotografeerd, maar dat was vroeger ook al het geval. Er zijn ook terugkerende campagnes, die een variatie brengen op één bepaald thema. Dat is onder meer het geval voor Lucky Strike. De campagne rond het pakje sigaretten loopt al jaren en men vindt nog steeds nieuwe invalshoeken. En de bedenkers winnen er nog steeds creatieve prijzen mee. Op zich is dat fantastisch: het toont aan dat het idee goed was en is, en dat het nog lang niet is uitgeput. Maar afwijkend kan men de campagnes niet noemen. Eén van de leukste Lucky-uitingen is die met een knipoog naar de Dreft-afwasmiddelencommercial: "Während man in Villabacho noch den Automaten sucht, wird in Villariba schon geraucht" ("Terwijl men in Villabacho nog naar de automaten zoekt, wordt in Villariba al gerookt"). Interessant is altijd om te lezen hoe streng en kritisch de reclamemakers zijn over hun werk. Bij de publieksadvertenties noteert juryvoorzitter Jean-Remy von Matt dat het beeld in is. "Er zijn steeds minder tekst- lastige advertenties. Een klassieke long-copy-campagne werd niet gezien. Waar zijn de copywriters gebleven die nog kunnen schrijven en waar zijn de artdirectors die hen toelaten dat te doen?" Opvallend is volgens hem ook hoe campagnes met meer dan vijf uitwerkingen van eenzelfde thema zeldzaam zijn worden. Vooral one-shots worden ingestuurd. De voorzitter van de jury die televisie- en bioscoopspots beoordeelde, Fred Baader, bekloeg zich over het enorme aantal ingezonden commercials (zo'n 400) en over de enorme wildgroei daarin. De ADC wenst dat de inzenders meer zelfkritiek hebben. Duitsers steken voorts steeds meer humor in hun spotjes. Baader kan er niet mee lachen: het resultaat is uitsluitend lawaai en drukte. Een positief punt is dat de Duitse commercials volgens hem esthetisch van een goed niveau zijn en internationaal de vergelijking doorstaan. Eén deeljury was optimistisch: die van verkooppromotie. De kwaliteit in de niet-mediareclame neemt toe. Creatieven vinden below kennelijk niet meer minderwaardig. ADC Jahrbuch, Universitätsdruckerei und Verlag H. Schmidt GmbH & Co, Mainz-Hechtsheim, Tel. (00-49) 61.31.50.600, fax: (00-49) 61.31.50.60.70.