DUITSE OVERHEERSING

Robert Van Apeldoorn redacteur Trends-Tendances

Liefst negen Duitse wagens in de top tien van de populairste fleetwagens. Op kop het trio Mercedes, BMW en Audi, maar het Tsjechische Skoda zit hen op de hielen.

Een dossier over de wagenparken van ondernemingen is niet volledig zonder een klassement van de meest bestelde wagens. We vroegen het nummer 1 van de leasingsector, LeasePlan, naar de meest begeerde auto’s.

In vergelijking met de voorgaande jaren zijn de grote monovolumes uit de lijst verdwenen. Het aanbod van dat soort voertuigen is immers beperkt. Renault heeft bijvoorbeeld nog geen opvolger op de markt gebracht voor de Espace, die geruime tijd in de rangschikking prijkte. Die modellen zouden wel eens vervangen kunnen worden door het uitdijende segment van de SUV’s, maar de ondernemingen aarzelen nog om ze op te nemen in hun wagenpark. Enkel de Volvo XC60 komt in de top 25 voor, op de 21ste plaats.

Het klassement lijkt niet beïnvloed te zijn door de fiscale maatregelen die de federale regering in 2012 voor de voordelen in natura doorgevoerd heeft. De middelgrote wagens staan nog altijd op kop. Het gaat dan om de Mercedes C-klasse, gevolgd door de BMW 3-serie. Ook grotere voertuigen, zoals de Mercedes E-klasse en de BMW 5-serie, houden goed stand.

Premiummerken

Meer dan ooit draait het rond premiummerken. Mercedes, BMW en Audi bezetten in LeasePlans klassement zeven van de eerste tien plaatsen. “In de leasingmarkt zijn die merken samen met Volvo in het eerste kwartaal van 2014 geklommen naar een marktaandeel van 55 procent”, weet Michel Van Den Broeck, gedelegeerd bestuurder van LeasePlan en voorzitter van Renta, de Belgische Federatie van Voertuigen Verhuurders. “Doorgaans zitten ze rond 40 procent.” Die toename heeft verschillende oorzaken. De premiummerken pakken uit met modellen met een beperkte CO2-uitstoot en met kleinere voertuigen.

Het meest markante aan die evolutie is de toename van het aantal Mercedes-versies. De meest gangbare modellen van het merk voor wagenparken, de C-klasse en de E-klasse, staan op een prima plaats. Eerstgenoemde stond in 2013 zelfs helemaal op kop, wat verwonderlijk is omdat het model toen aan het einde van zijn levensloop stond. Het nieuwe model werd in januari op het Autosalon voorgesteld. De constructeur uit Stuttgart groeit zowel op de markt van de bedrijven als die van de particulieren of zelfstandigen. In 2013 nam zijn aantal inschrijvingen met 14 procent toe.

Mercedes is erin geslaagd zijn gamma van compacte voertuigen te herschikken. Met die modellen (A- en B-klasse) werd geld verloren. De nieuwe generatie kreeg een agressiever en geslaagder design en kan het beter opnemen tegen de BMW 1-serie. Ook de kostprijs werd gedrukt door voor de instapmodellen gebruik te maken van Renault-motoren — dezelfde 1,5-liter dieselmotoren die ook in de Scenic en de Mégane zitten.

De Beierse autobouwer BMW doet het eveneens goed met zijn 3-serie op de tweede plaats. Het kan zelfs zijn dat hij over de volledige fleetmarkt de eerste plaats bekleedt. “De klassering verschilt van de ene leasingmaatschappij tot de andere”, luidt het commentaar van Christophe Weerts, de woordvoerder van BMW België. “Als we kijken naar het aantal inschrijvingen in België in 2013, dan was de 3-serie de tweede meest verkochte wagen in het land.” Het model werd twee jaar geleden nog vernieuwd.

Bij Audi staat de A3 het hoogst in de rangschikking, op de derde plaats, nog voor zijn neefje, de VW Golf, op plaats zeven. Hij gaat het stermodel A4 vooraf, dat in 2013 op de zesde plaats stond. De jongste generatie van de A3 werd twee jaar geleden gelanceerd, terwijl de huidige A4 al teruggaat tot 2007. “De nieuwe versie komt in 2015”, geeft Thomas De Meuter, de woordvoerder van Audi België, aan. “Het model werd niettemin goed verkocht op het autosalon.” LeasePlan bevestigt dat: tijdens de eerste drie maanden van 2014 is de A4 opgeklommen naar de tweede plaats bij de bestellingen.

Het succes van Skoda

De grote nieuwigheid is dat het Tsjechische merk Skoda doorbreekt bij de bedrijfswagens. In 2013 stond het met de Octavia op de 13de plaats en tijdens de eerste drie maanden van het jaar klom het volgens de cijfers van LeasePlan op tot de negende plek. “Dat is een gevolg van de crisis van 2008”, zegt Vincent Struye, de woordvoerder van Skoda België. “De car policy’s zijn gewijzigd en de selectie richt zich nu vooral op het aanbod met een goede prijs-kwaliteitverhouding.” Maar het weerspiegelt ook een trage evolutie in de perceptie van het merk. “Wij worden niet langer gelijkgesteld met de Lada”, zegt Struye.

Vandaag beschouwen de gebruikers de Skoda Octavia als een behoorlijk ruime Volkswagen, goedkoper dan een Golf, waarmee hij de structuur en de motoren deelt. “Vandaag vertegenwoordigt de bedrijfswagenmarkt ongeveer de helft van de verkoop, tegenover 25 procent enkele jaren geleden. Een van de voordelen van de Skoda is zijn verbeterde doorverkoopwaarde.” Daardoor wordt de maandelijkse afbetaling interessanter, wat een sleutelelement is om opgenomen te worden in de voertuigenlijst voor de medewerkers. Het model Octavia werd vorig jaar vernieuwd en de nieuwe versie is iets groter geworden, wat vooral de passagiers achteraan ten goede komt.

Afwezige Aziaten

De categorie die het goed blijft doen, is die van de middelgrote monovolumes. De Renault Scenic staat goed geklasseerd na de facelift van vorig jaar. Hij moet het wel opnemen tegen de onlangs vernieuwde Citroën C4 Picasso. Ook de Volkswagen Touran wordt sterk op prijs gesteld.

De grote afwezigen in de rangschikking zijn de Aziatische merken. Toyota noch Hyundai noch Kia staat in de top, Nissan evenmin. Om uiteenlopende redenen: soms gaat het om een slecht afgesteld dieselaanbod, of om terughoudendheid van de bedrijven tegenover de SUV’s. Toyota heeft evenwel de hoop nog niet opgegeven om op de fleetmarkt door te breken met zijn steeds ruimer aanbod aan hybrides, van de grote Prius tot de kleine Yaris. De Auris, die zich in het segment van de Golf of de Mégane ophoudt, zou ooit wel eens de top 25 kunnen binnendringen.

ROBERT VAN APELDOORN

“De car policy’s zijn gewijzigd en de selectie richt zich nu vooral op het aanbod met een goede prijs-kwaliteitverhouding”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content