AB InBev heeft de voorbije maanden niet bezuinigd op marketing, om volop te profiteren van de Wereldbeker. Het is dan ook, samen met Budweiser, de officiële sponsor van het toernooi. Daarnaast is de Belgisch-Braziliaanse groep als adverteerder sterk aanwezig op de Belgische televisie met Jupiler. Die uitgaven zullen het nummer één van de bierwereld ongetwijfeld mooie cijfers opleveren in het tweede kwartaal. Maar vanaf de zomer wordt AB InBev opnieuw geconfronteerd met de realiteit op de westerse markten, waar de bierconsumptie structureel daalt. De groeimarkten hebben het moeilijk door de economische vertraging.
...

AB InBev heeft de voorbije maanden niet bezuinigd op marketing, om volop te profiteren van de Wereldbeker. Het is dan ook, samen met Budweiser, de officiële sponsor van het toernooi. Daarnaast is de Belgisch-Braziliaanse groep als adverteerder sterk aanwezig op de Belgische televisie met Jupiler. Die uitgaven zullen het nummer één van de bierwereld ongetwijfeld mooie cijfers opleveren in het tweede kwartaal. Maar vanaf de zomer wordt AB InBev opnieuw geconfronteerd met de realiteit op de westerse markten, waar de bierconsumptie structureel daalt. De groeimarkten hebben het moeilijk door de economische vertraging. Heineken is minder aanwezig op de Wereldbeker, maar de strategische investeringen van de Nederlandse groep -- en vooral die in Azië -- moeten niet onderdoen voor AB InBev. AB InBev is actief op alle continenten en is veruit de grootste speler in de biersector. Onlangs kondigde de groep nog de overname van Oriental Brewery in Zuid-Korea en Siping Ginsber in China aan, om haar aanwezigheid in Azië te vergroten. Ondanks die inspanningen blijft het gewicht van Noord- en Zuid-Amerika op de resultaten enorm. AB InBev heeft een marktaandeel van meer dan 50 procent in de Verenigde Staten, Mexico en Brazilië. In 2013 kwam 94 procent van de totale bedrijfswinst ervandaan. De brouwer verdeelt het Amerikaanse continent voor zijn rapportering in vier regio's -- Noord-Amerika, Mexico, Noord-Latijns-Amerika en Zuid-Latijns-Amerika -- terwijl West- en Oost-Europa als één regio worden gezien. Die sterke afhankelijkheid van het Amerikaanse continent is een risico, aangezien de consumptie er onder druk staat. In de Verenigde Staten lijdt de markt onder de terugval van de alcoholconsumptie en verliest bier marktaandeel tegenover wijn. In Mexico en Brazilië is er nog wel groei, maar in een langzamer tempo door de economische vertraging. Bovendien durven de lokale autoriteiten ongunstige maatregelen te nemen voor de sector. Zo werden de accijnzen in Brazilië opnieuw verhoogd op 1 juni, terwijl de Mexicaanse mededingingsautoriteiten er alles aan doen om de greep van AB InBev en Heineken op de biermarkt -- samen hebben ze er een marktaandeel van 98 procent -- te verkleinen. Mexico is de grootste markt van de Nederlandse bierbrouwer, die ongeveer 26 procent van zijn winst op het Amerikaanse continent haalt. Dat is evenveel als in West-Europa en iets meer dan in beloftevolle regio's als Afrika en het Midden-Oosten (20 %) en Azië-Stille Oceaan (18 %). Over het algemeen lijkt Heineken geografisch dus beter gediversifieerd dan AB InBev, hoewel het in de sector de op twee na grootste speler ter wereld is. Heineken heeft één echt wereldwijd merk, Heineken, al beschouwt de groep ook Desperados, Amstel, Sol (Mexicaans bier) en Strongbold (cider) als prioritaire merken. In België is het Nederlandse bedrijf actief via Maes, dat -- net zoals andere merken van de groep -- een Radler-variant (licht gearomatiseerd bier) commercialiseert. Toch blijft dat beperkt in vergelijking met AB InBev, dat drie bieren wereldwijd verkoopt: Budweiser, Stella Artois en Corona. De Belgisch-Braziliaanse groep heeft daarnaast drie multilandenmerken -- Beck's, Hoegaarden en Leffe -- evenals een hele reeks van nationale kampioenen, waaronder Jupiler en Brahma. In totaal beschikt AB InBev volgens BrandZ over vijf van de zes meest prestigieuze bieren ter wereld. Alleen Heineken wist zich er nog tussen te wurmen. Bud Light en Budweiser, de nummers één en twee, worden gewaardeerd op meer dan 20 miljard dollar. De Belgisch-Braziliaanse reus is in dit domein dus duidelijk een maatje te groot voor de Nederlandse groep. Eind 2013 torste AB InBev een netto financiële schuld van bijna 39 miljard dollar, een gigantisch bedrag. Dat was uiteraard een gevolg van de overname van Grupo Modelo vorig jaar voor 20 miljard dollar. Maar de groep genereert een enorme kasstroom, waarmee ze haar schulden snel kan terugbetalen en nieuwe overnames kan voorbereiden. Voor eind 2014 streeft AB InBev naar een nettoschuld-ebitda-verhouding van minder dan 2 (tegenover 2,2 eind 2013), ondanks recente overnames in Azië. Heineken daarentegen had eind 2013 een ratio van 2,6. Het wil dit jaar opnieuw onder de 2,5 geraken. In vergelijking tot het ebitda-resultaat lijkt de Nederlandse brouwer dus dieper in de schulden te zitten, ondanks een veel lagere schuld in absolute cijfers: 10,9 miljard euro. AB InBev beschikt over een groot aantal troeven, waaronder een beproefde aankoopstrategie, een optimaal kostenbeheer, sterke merken en een stabiel management. Maar die zitten al in grote mate vervat in de koers van het aandeel. Het noteert tegen meer dan 21 keer de verwachte winst per aandeel voor dit jaar (5,25 dollar). Toch staat het groeiprofiel onder druk, gezien de minder positieve evolutie van de bierconsumptie in de Verenigde Staten. Heineken lijkt aanzienlijk goedkoper tegen 18 keer de verwachte winst voor 2014, ook al bedraagt de geschatte winstgroei op lange termijn ongeveer 12 procent (volgens de consensus op Reuters), tegenover 8,2 procent voor AB InBev. De Nederlandse brouwer trekt hier dus aan het langste eind, zonder echt goedkoop te zijn. De analisten beslechten het duel in het voordeel van AB InBev. Voor AB InBev is er een algemeen optimisme met 21 koopadviezen en 3 verkoopadviezen op een totaal van 36. Het gemiddelde koersdoel van 84,92 euro, dat neerkomt op een stijgingspotentieel van 2,7 procent, lijkt echt weinig ambitieus. Toch blijft dat beter dan de stijging met 1,2 procent tot 53,83 euro die de volgende twaalf maanden voor Heineken wordt verwacht. De adviezen over de Nederlandse brouwer zijn meer verdeeld: 12 verkopen, 14 houden en 8 verkopen.CÉDRIC BOITTE