DUBBEL OP

Wie sponsort wat ?

De Nederlandse snelschaatser Rintje Ritsma (Nederlands en Europees kampioen én wereldkampioen) werd de laatste maanden onder meer gesponsord door Kortman Intradal (onderdeel van Sara Lee/DE). Het bedrijf verbond de naam Sanex (doucheproducten) aan de schaatskampioen, die zich buiten de normale kernploeg voorbereidde op het seizoen.

Deze sponsoring past in de politiek van Kortman Intradal om de merkbekendheid van Sanex bij de Nederlandse man te verhogen. De Nederlandse vrouwen tussen 35 en 55 jaar kennen Sanex al goed genoeg ; in die groep bedraagt de merkbekendheid 90 %. Bij de mannen is de geholpen bekendheid aanzienlijk gestegen : van 73 % in september naar 84 % in december. De omzet van het merk groeide met 50 % in december en januari (de traditionele schaatsmaanden).

Volgens NRC Handelsblad investeerde Kortman Intradal twee miljoen gulden (zowat 37 miljoen frank) in het schaatsproject, en gooide er nog eens anderhalf miljoen gulden (bijna 28 miljoen frank) tegenaan voor ondersteunende reclame-uitingen. Daarin paste onder meer het uitdelen, tijdens het Europees kampioenschap in het Nederlandse Heerenveen, van 12.000 sjaaltjes in de kleuren van de sponsor met de slogans “Rintje kampioen” en “Sanex houdt je huid gezond” (door een grappenmaker ingekort tot “Sex houdt je huid gezond”). De kosten voor de totale campagne werden echter (nog) niet gedekt door de extra verkoop van Sanex-doucheproducten.

Vorig jaar was Ritsma vanaf de start van het seizoen kernploeglid, maar dit seizoen opteerde hij voor een eigen team. Nadat hij in januari de titel van Nederlands kampioen behaalde (gesponsord door Sanex), werd Ritsma opnieuw opgenomen in de officiële kernploeg. Dat team krijgt al enige jaren financiële steun van verzekeringsmaatschappij Aegon, zodat Ritsma met die naam op zijn kleding deelnam aan het Europees kampioenschap en het wereldkampioenschap.

Aegon was zo pienter om Ritsma onmiddellijk na het behalen van zijn Nederlandse titel te recupereren op publicitair vlak. In de kranten verscheen een advertentie met de schaatser in Sanex-uitmonstering en daarbij de tekst “Wat hij ook draagt, hij blijft onze Rintje.” Onder de foto stond te lezen : “Denk vrij. Denk Aegon.”

SNELSCHAATSER RITSMA Gesponsord door Sanex, en dan weer door Aegon : twee merknamen in één reclame-uiting.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content