Mocht het al in zijn aard liggen, dan nog viert Jan Pellens, gedelegeerd bestuurder van Hessenatie, geen feest na de toewijzing van de derde containerterminal op de Antwerpse linkeroever. "We moeten de containerterminal immers delen met MSC," mokt hij. "Met deze rederij wordt de nieuwe terminal snel opgevuld. We mikken dus ook op de exploitatie van de vierde terminal. Is dat gulzig? Misschien. Maar we zitten vol (zie kader: Pokerspel)."
...

Mocht het al in zijn aard liggen, dan nog viert Jan Pellens, gedelegeerd bestuurder van Hessenatie, geen feest na de toewijzing van de derde containerterminal op de Antwerpse linkeroever. "We moeten de containerterminal immers delen met MSC," mokt hij. "Met deze rederij wordt de nieuwe terminal snel opgevuld. We mikken dus ook op de exploitatie van de vierde terminal. Is dat gulzig? Misschien. Maar we zitten vol (zie kader: Pokerspel)." Jan Pellens is een nuchter man. Je hoort hem zelden uithalen naar de concurrentie. Integendeel, indien mogelijk (zoals met Noord Natie) sluit hij pacten. Met Katoen Natie ligt de verhouding iets anders. "De ervaring leert dat topman Fernand Huts gelooft in het conflictmodel. Zijn partnerships dreigen te verzanden in processen," schetst Pellens, die daarom kritisch staat tegenover een mogelijke samenwerking voor de vierde terminal, waarvoor Katoen Natie/Seaport Terminals in aanmerking komt. Dit overlegmodel werkt ook met de vakbonden. "We zullen een oplossing uitwerken voor het geschil naar aanleiding van de invulling van het vast dienstverband ( nvdr - los van het poolsysteem) in de havensector. Sinds 1960 staakte er geen Antwerpse havenarbeider. Dat willen we zo houden." Geen groei om de groeiGrote woorden zijn aan Pellens niet besteed. Na de standaardvraag "Wat is uw unieke verkooppositie ten aanzien van uw concurrenten?" duurt het enige tijd vooraleer hij een standpunt formuleert. Terwijl zelfs een eenmanstransporteur en de kleinste goederenbehandelaar dan antwoordt met het cliché "logistiek met toegevoegde waarde op maat van onze klant" klinkt het bij Pellens: "Waar zijn we beter in dan de concurrentie? Dat durf ik niet zeggen. Ik kan alleen opsommen waar we goed in zijn: schepen laden en lossen." Zo eenvoudig is dat.Hessenatie behandelt 65%van de Antwerpse containers en behoort met een omzet van 9 miljard frank (in deze niche) tot de Europese topvijf. De totale omzet van Groep Hessenatie (niet geconsolideerd) steeg in 1998 met 7% tot 14,08 miljard frank (zie cijfertabel). Behalve de Antwerpse activiteiten - vooral aan de Europaterminal en het Delwaidedok - beheert Groep Hessenatie in Zeebrugge de roll-on-roll-off-behandelaar Sea-Ro Terminal (50% MBZ, beheerder van de Zeebrugse haven) en de Ocean Container Terminal Hessenatie Zeebrugge (50% Ferry Boats/NMBS). Hessenatie Logistics beheert nog magazijnen in Antwerpen, Vilvoorde, Kortrijk en Kampenhout. Niet dat Pellens warmloopt voor logistiek. "Mijn hart klopt bij de maritiem," zegt de gewezen kapitein ter lange omvaart (voor CMB), die in 1967 voor Hessenatie operator werd van de eerste containerterminal in Antwerpen. "Dit neemt niet weg dat de investering van 1 miljard in Hessenatie Logistics in 1998 (omzet: 971 miljoen frank) voor het eerst een winstje van 20 miljoen frank genereert. Logistiek is toch een vak apart." Het valt opdat Hessenatie met één consultant in Tanger amper buitenlandse activiteiten ontplooit en dat in tegenstelling tot de Antwerpse collega's van Katoen Natie/Seaport Terminals (onder meer Uruguay, Houston en Singapore), Westerlund (China, Rouen, Charleston), Tabaknatie (Moskou) en Noord Natie (Letland). "Deze collega's trekken terminals op voor specifieke niches, zoals plastiek- of woudbehandeling," stelt Pellens. "Voor de containerbehandeling moeten wij optornen tegen grote jongens als Hutchison Whampoa of P&O Nedlloyd Ports. We beseffen dat we voor een capaciteitsuitbreiding over de grenzen moéten kijken, maar wijzen een krampachtige groeipolitiek af." Eerder al adviseerde Hessenatie bij de bouw van een terminal in de haven van Itapua (Brazilië). Een deelname aan de privatisering van de containerhaven van Montevideo (waarvoor Katoen Natie ook interesse toont) mislukte en zit weer in de beginfase. Momenteel is Hessenatie kandidaat-investeerder voor de uitbreiding van de containerterminal in Genua.De poging tot deelname aan het Rotterdamse Europe Combined Terminals viel compleet in het water. Daar werd Hessenatie overvleugeld door de Hongkong-Chinezen van Hutchison. "Als zo'n gigant op je afkomt, zet je best een stapje opzij," aldus Pellens. "We maakten als Antwerps bedrijf sowieso weinig kans voor de investering in het hart van Rotterdam." Naar de beurs?Pellens maakt komaf met het gerucht over een mogelijke overname van Hessenatie door Hutchison. "We hebben wel eens gepraat, maar ze hebben nooit een concreet voorstel gedaan," stelt hij. "De Europese Commissie zou zo'n concentratie in twee van de drie grootste Europese havens niet toelaten." Enkele weken geleden was Marc Saverys, topman CMB (dat 100% van Hessenatie bezit), duidelijk: Hessenatie is niet te koop (zie Trends, 1 april 1999). Diezelfde Saverys verklaarde een jaar eerder in Trends dat Hessenatie eventueel wel naar de beurs kon trekken "als het een industrieel project, zoals de bouw van de derde containerterminal, kan aanbieden aan kandidaat-investeerders" (zie Trends, 7 mei 1998). Saverys, vandaag: "We denken na over een beursgang, maar laten verklaringen achterwege. De Commissie voor het Bank- en Financiewezen heeft ons al op de vingers getikt over de aankondiging van de notering van de andere CMB-dochter Euronav, die werd uitgesteld. Conclusie: een beursgang, daar praat je niet over. Dat doe je." Kan de beurs helpenbij de investering van zo'n 6 miljard voor de nieuwe terminal? Pellens: "De investering wordt gedeeld met MSC en is dus niet zo zwaar als verwacht. We kunnen de vereiste middelen putten bij de banken en uit onze 1,86 miljard frank cashflow (1998). Dezelfde cashflow die CMB houvast geeft in moeilijke tijden, by the way." Saverys zet de deur op een kier: "Hessenatie en Noord Natie hebben ooit gepraat over een fusie, die op het laatste moment werd afgeblazen. Zo'n fusie zou ook vandaag nog een mooi project zijn om via de beurs aan investeerders aan te bieden."HANS BROCKMANS