Adventuremotoren of reisenduro's zijn de grootste trend in motorland. Kenmerkend zijn de grote veerwegen, het brede stuur en het kleine windscherm. Het idee is dat je er gemakkelijk op zit en er uren mee kunt rijden. De merken tonen die motoren graag in actie op ongebaande wegen, maar de overgrote meerderheid van de eigenaars gebruikt ze op verharde wegen. En lang niet iedereen gaat ermee op reis. Je ziet ze vaak in het woon-werkverkeer.
...

Adventuremotoren of reisenduro's zijn de grootste trend in motorland. Kenmerkend zijn de grote veerwegen, het brede stuur en het kleine windscherm. Het idee is dat je er gemakkelijk op zit en er uren mee kunt rijden. De merken tonen die motoren graag in actie op ongebaande wegen, maar de overgrote meerderheid van de eigenaars gebruikt ze op verharde wegen. En lang niet iedereen gaat ermee op reis. Je ziet ze vaak in het woon-werkverkeer. Elk zichzelf respecterend merk heeft zo'n motor in het aanbod. Ook het Italiaanse MV Agusta. MV was in de jaren zestig en zeventig onklopbaar op de racecircuits. In de tweede helft van de jaren zeventig ging het bergafwaarts. Het Italiaanse Cagiva kocht het merk op en blies het in de jaren negentig nieuw leven in. Cagiva veranderde de bedrijfsnaam in MV Agusta. Het nieuwe MV kwam met een 750 cc viercilinder supersportmotor, later vergroot tot 1000 cc. Begin deze eeuw kwam er ook een 800 cc driecilinder. Die driepitter is de basis voor de Turismo Veloce van MV. Naast de basisversie is er ook luxe-uitvoering: de Lusso. Die is uitgerust met een kofferset en met elektronische toeters en bellen - tractiecontrole, cruisecontrol, handvatverwarming, diverse rijmodi en de mogelijkheid om de vering in te stellen. De versie van 2022 heeft een verbeterd frame en een smart clutch system. Dat maakt van de Veloce Lusso bijna een automaat. Je kunt hem aan verkeerslichten in de versnelling laten staan, zonder dat de motor afslaat. Met het quick shifter-systeem hoef je de koppeling niet meer te gebruiken. Je merkt aan de motor het sportieve DNA. Je kunt er flink mee optrekken en er veel toeren mee maken. Alleen jammer dat je op de Vlaamse wegen het beschikbare vermogen (110 pk) nauwelijks volledig kunt gebruiken. Het sportieve karakter merk je ook aan het stuurgedrag. De motor heeft een vrij korte wielbasis, waardoor hij gemakkelijk de bochten in te sturen is. Wel merk je bij het optrekken veel trillingen in het stuur. Andere punten van kritiek zijn de slechte afleesbaarheid van het dashboard en het te kleine windscherm. Positief is het geringe verbruik: 5 liter. Voor een instapprijs van 22.700 euro staat de Turismo Veloce Lusso in je garage. De basisuitvoering kost 15.900 euro.