FAVORIET EUROPEES AANDEEL: BELGACOM
...

FAVORIET EUROPEES AANDEEL: BELGACOM De Belgische overheid, de meerderheidsaandeelhouder van de nationale telecomoperator, heeft veel geld nodig om haar begrotingstekort af te bouwen. Belgacom zal de komende jaren dus blijven fungeren als melkkoe voor de schatkist. Dat kan de aandeelhouders mooie dividenden opleveren. Voor het boekjaar 2012 verwachten we een dividend dat minstens gelijk is aan dat van het boekjaar 2011, namelijk 2,18 euro bruto per aandeel. Normaal gesproken wordt in december een interim-dividend van 0,50 euro uitgekeerd. Eind april volgend jaar volgt dan een slotdividend van 1,68 euro. De huidige koers van het aandeel ligt in de buurt van 24 euro. Het dividendrendement van Belgacom bedraagt daardoor 9,13 procent bruto. Het aandeel van Belgacom kunt u dan ook beschouwen als een goed alternatief voor een Belgische overheidsobligatie en een staatsbon, die vandaag een veel lager rendement bieden. Tegenover dat hogere rendement staat uiteraard wat meer risico. Er zijn geen garanties dat Belgacom zijn hoge dividend op lange termijn kan blijven betalen. Het management en de meerderheidsaandeelhouder hebben zeker de intentie het hoog te houden, maar de winstontwikkeling moet dat toelaten. Er is een gevaar dat de winst van Belgacom de komende jaren sterker achteruitgaat dan de voorgaande jaren. Want laat ons duidelijk zijn: Belgacom is geen groeiaandeel. De eigen prognose van de groep is dat de omzet in het boekjaar 2012 zal dalen met 1 procent tegenover 2011, en dat de bedrijfskasstroom (ebitda) terugvalt met 5 à 6 procent. Voor het dividend voor het boekjaar 2012 is dat echter niet bedreigend. FAVORIET EUROPEES AANDEEL: HUHTAMAKI Het aandeel van het Finse verpakkingsbedrijf Huhtamaki heeft een dividendrendement van 3,79 procent, wat lager is dan onze doelstelling van 4 procent. Toch hebben we het aandeel toegevoegd aan onze selectie, net als dat van Rio Tinto, dat een dividendrendement van 3,70 procent heeft (zie tabel 20 aandelen met een dividendrendement boven 4 procent). Even belangrijk als het huidige rendement is het stijgingspotentieel van het dividend. Huhtamaki heeft troeven om zijn aandeelhouders in de komende jaren meer te belonen dan het vandaag doet. De knowhow van Huhtamaki inzake verpakkingen van voedingswaren wordt wereldwijd erkend. De omzet van het bedrijf blijft almaar toenemen en de winst zal in de nabije toekomst wellicht jaarlijks met dubbele cijfers in de hoogte gaan. Om te blijven groeien neemt de groep het ene verpakkingsbedrijf na het andere over. De recentste overname dateert van 30 augustus en vond plaats in de Verenigde Staten. Het was de derde Amerikaanse overname in twaalf maanden tijd. De kwaliteit van de balans en de omzetgroei van Huhtamaki moeten het bedrijf in staat stellen om zijn dividend in de komende jaren te verhogen. De consensus rekent op een dividendrendement van 4,63 procent in 2013 en van 4,79 procent in 2014. Onze doelstelling van een brutorendement van 4 procent wordt dus snel bereikt. FAVORIET AMERIKAANS AANDEEL: AT&T AT&T, de grootste Amerikaanse telecommaatschappij, is bijzonder royaal voor zijn aandeelhouders. Ondanks de sterke stijging van het aandeel is het dividendrendement van meer dan 4,5 procent naar Amerikaanse normen nog altijd zeer hoog. Bovendien koopt AT&T continu eigen aandelen in. Nadat het vorige plan van 2010 voor de inkoop van 300 miljoen aandelen dit jaar afliep, werd een nieuw plan goedgekeurd om 300 miljoen aandelen - 5 procent van het totale kapitaal - in te slaan. Via die transactie zal 11,1 miljard dollar extra terugvloeien naar de aandeelhouders. In de eerste helft van dit jaar alleen al ontvingen de aandeelhouders 10 miljard dollar via dividenden en de inkoop van eigen aandelen. Goed nieuws voor de aandeelhouders is dat AT&T goed standhoudt in het veranderende telecomlandschap. In het tweede kwartaal zag de groep zijn nettowinst stijgen met 8,7 procent tot 3,9 miljard dollar. De groep speelt volop in op het veranderende gedrag van consumenten, die minder bellen en meer met hun smartphone surfen op het internet. AT&T verhoogde zijn tarieven voor datagebruik, sloot elke maand 320.000 nieuwe contracten af en verkocht 40 procent meer iPhones dan zijn grote concurrent Verizon. Bijna een kwart van de iPhones werd verkocht aan nieuwe klanten. De prijsverhoging van de contracten schrikt de klanten ook niet af. Het klantenverloop viel in het tweede kwartaal terug naar een diepterecord van amper 0,97 procent. Het gefactureerde bedrag per klant steeg ook met 1,7 procent, tot net geen 65 dollar.