DUURZAME GEBOUWEN

Helena Viñes Fiestas, die verantwoordelijk is voor het onderzoek naar duurzaamheid bij BNP Paribas Investment Partners, merkt op dat het energieverbruik van gebouwen met de helft kan dalen en de kosten met 30 procent. Ze heeft het dan over energiewinst door investeringen in verlichting, isolatie, zuinige verwarmingssystemen en slimme systemen om energie op te slaan of efficiënt te gebruiken.
...

Helena Viñes Fiestas, die verantwoordelijk is voor het onderzoek naar duurzaamheid bij BNP Paribas Investment Partners, merkt op dat het energieverbruik van gebouwen met de helft kan dalen en de kosten met 30 procent. Ze heeft het dan over energiewinst door investeringen in verlichting, isolatie, zuinige verwarmingssystemen en slimme systemen om energie op te slaan of efficiënt te gebruiken. Viñes Fiestas noemt Philips, Aixtron, Osram en Zumbotel als grote spelers in led- en andere energiezuinige verlichting. Het Deense Rockwool en het Britse Kingspan zijn actief in isolatie. Ze noemt ook Nibe Industrier, de marktleider in warmtepompen in Europa. ABB (smartgrid), Siemens, Air Liquide en Schneider zijn ieder op hun manier bezig met oplossingen om efficiënter om te springen met energie. Er zijn veel beursgenoteerde bedrijven die technologieën ontwikkelen om auto's milieuvriendelijker te maken. Quest kiest voor Melexis, Nordea gaat voor Infineon. Johnson Matthey, een producent van autokatalysatoren voor dieselmotoren, zit in de portefeuille van het ecologische Nordea-fonds. Zijn concurrent Umicore staat dan weer tussen de participaties van Quest. Tesla Motors, de Amerikaanse producent van elektrische wagens, ontbreekt evenmin op het appel bij Nordea, en ook Continental haalt volgens Padberg tegenwoordig het gros van zijn business uit de verbetering van elektrische motoren. Zowel Nordea als Quest heeft participaties in de Duitse toeleverancier aan de auto- en luchtvaartsector Bertrandt en in het Amerikaanse Hexcel, een marktleider in koolstofvezel. "Hexcel levert materialen aan de grootste vliegtuigbouwers als Boeing en Airbus. De nieuwe generatie vliegtuigen bestaat voor ongeveer de helft uit koolstofvezel, wat resulteert in 20 procent meer brandstofefficiëntie dan bij oudere vliegtuigen van dezelfde grootte. Brandstoffen zijn goed voor een kwart tot een derde van de kosten van een luchtvaartmaatschappij. Een groter gebruik van koolstofvezels resulteert in kostenbesparingen en creëert waarde voor de aandeelhouders", klinkt het bij Nordea. Ook Arcadis, een consultant die is gespecialiseerd in duurzame oplossingen, en Trimble, dat analyseert welke gewassen wanneer en waar gezaaid moeten worden, hebben de financiële steun van zowel Quest als Nordea. Padberg: "Wij beleggen in bedrijven met producten of diensten die zichzelf terugverdienen. Een combioven van Rational bijvoorbeeld verbruikt 70 procent minder energie. Die investering begint in een professionele kantine na achttien maanden te renderen." "Waste Management helpt de aluminiumproducent Alcoa wekelijks 20 tot 25 ton aluminiumoxide, een afvalstof bij het productieproces, te recupereren. Ecolab leert multinationals als Nestlé en McDonald's hoe ze hun waterverbruik tot een minimum kunnen beperken. De producten en diensten moeten geld opbrengen en je mag nooit rekenen op subsidies, want die kunnen worden teruggeschroefd. Ik koester geen bijzonder hoge verwachtingen voor de uitkomst van de klimaatconferentie in Parijs. Die bedrijven zijn hoe dan ook rendabel."