De Navman iCN550 is een draagbare gps uit de duurdere reeks: u vindt hem voor 699 euro in de winkel. Er bestaan heel wat goedkopere merken en modellen, zoals de populaire Mio 268 (amper 400 euro). Daarom gingen wij - benieuwd naar de grote verschillen - op pad met beide apparaatjes.
...

De Navman iCN550 is een draagbare gps uit de duurdere reeks: u vindt hem voor 699 euro in de winkel. Er bestaan heel wat goedkopere merken en modellen, zoals de populaire Mio 268 (amper 400 euro). Daarom gingen wij - benieuwd naar de grote verschillen - op pad met beide apparaatjes. De Mio 268 heeft alvast twee leuke extra's aan boord: een mp3-speler en aparte instellingen voor als u hem gebruikt bij een fiets- of voettocht. Bij de Navman iCN550 krijgt u er dan weer een afstandsbediening bij voor in de auto. De Navman heeft een intern geheugen van 4GB met detailkaarten van zestien Europese landen - gebaseerd op de meest recente gegevens van TeleAtlas. De Mio 268 werkt met een extern geheugenkaartje, dat in principe alleen de Benelux bevat. Wie een ander land wil, moet dat eerst kopiëren van de bijgeleverde cd-rom naar dit kaartje (via zijn pc). Een bestemming ingeven, gebeurt op beide systemen via een handig touchscreen. Hierbij kunnen ook huisnummers worden ingegeven. De kaarten van de Navman bevatten meer dan 1 miljoen 'points of interest': apotheken, ziekenhuizen, zwembaden, stranden, restaurants enzovoort. De dichtstbijzijnde tankstations en parkings zijn zelfs opvraagbaar via twee sneltoetsen op het apparaat. Uiteraard konden we ook favoriete bestemmingen en ons thuisadres opslaan in het geheugen. We misten hier wel de 'Home'-knop, die ons bij de Mio in één klik naar huis gidst. De Navmankaarten zijn vrij goed up-to-date, en tijdens de navigatie konden we kiezen tussen 2D- en 3D-visualisatie. De schaal past zich automatisch aan: wanneer we bijvoorbeeld aan een afslag kwamen, werd het beeld uitvergroot. Ook manueel inzoomen kan - net zoals bij de Mio - via twee duidelijke knoppen. Selecteerden we in onze voorkeuren echter de kortste in plaats van de snelste route, dan kwamen we net iets te vaak terecht op veldwegjes die eerder thuishoren in toeristische wandelgidsen. Het volume van de begeleidende stem vonden we overigens wat te laag: in een wat rumoerige auto of met de radio op de achtergrond zijn de instructies niet altijd duidelijk verstaanbaar. Hier scoort de Mio beter. Die laatste heeft bovendien ook een handige knop om de gesproken instructies met één klik uit te schakelen - geen overbodige luxe! De Mio verzamelt de belangrijkste gegevens (tijd tot bestemming, afstand enzovoort) in een handig kadertje op het scherm. Bij de Navman is dat niet het geval: daar kunnen de gegevens één voor één opgevraagd worden via de pijltjesknoppen. Leuk is dat we zo ook onze snelheid en koers te zien kregen. Onderaan wordt - zoals bij zowat elke gps - de straat vermeld waarin u zich bevindt. Hierbij worden zelfs huisnummers vermeld. De duurdere Navman lijkt ons vooral sneller en dus accurater dan de goedkopere Mio. Op het scherm van de Mio hinkte het pijltje dat onze auto voorstelt steeds achterop. Daardoor zijn de instructies soms wat traag, en reden we al wel eens een afrit voorbij. Bovendien gebeurt het (her)berekenen van een nieuwe route op de Navman naar onze mening sneller. Ook de gps-ontvangst is erg goed - zelfs achteraan in de auto. Dit kleinood laat zich overigens niet snel van de wijs brengen: zelfs een val van het dashboard deed hem niet crashen. De Mio is gevoeliger, en bovendien durft dit apparaat ook zonder aanwijsbare reden al wel eens vast te lopen. Ook het opstarten verloopt bij die laatste niet altijd even vlot: soms wordt er minutenlang gezocht naar beschikbare satellieten. Bovendien hield de batterij het in onze tests minder lang vol dan die van de Navman. Roel Van Espen