Almaar kleinere motoren om minder CO2 uit te stoten: zelfs sportwagens ontsnappen er niet aan. Jaguar breidt het gamma van zijn tweezitter uit met een nieuwe motor. Naast de V8 en de zescilinder is die heerlijke F-Type nu ook te krijgen met een viercilinder van twee liter. Toegegeven: we stapten met argwaan af op die nieuwe instapversie van de F-Type. Dat model was altijd al op een van onze persoonlijke favorieten ge...

Almaar kleinere motoren om minder CO2 uit te stoten: zelfs sportwagens ontsnappen er niet aan. Jaguar breidt het gamma van zijn tweezitter uit met een nieuwe motor. Naast de V8 en de zescilinder is die heerlijke F-Type nu ook te krijgen met een viercilinder van twee liter. Toegegeven: we stapten met argwaan af op die nieuwe instapversie van de F-Type. Dat model was altijd al op een van onze persoonlijke favorieten gestaan, vooral met de zescilinder. Maar zodra de motor aanslaat, krijg je weer het gevoel dat je op pad gaat met een roofdier dat zich ook heel beschaafd kan gedragen. Een heerlijke sportwagen die agressiviteit ademt, maar die daar ook ingetogen mee kan omgaan. Kortom: een geslaagde downsizing die niet aanvoelt als downsizing. Dat heeft te maken met twee dingen. Om te beginnen heeft Jaguar werk gemaakt van de akoestische ervaring. Zodra je wat stevig op het gaspedaal duwt, gaat de uitlaatlijn grommen, roffelen en joelen. Daarnaast is er een behoorlijk acceleratiegevoel. De viercilinder komt met 300 pk en stuwt de F-Type in minder dan zes seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Bovendien duwt hij zijn stevige maximale koppel van 400 Nm al vanaf 1500 toeren in de aandrijving. Daardoor is het in alle verkeerstypes vlot rijden, met een motor die het gevoel geeft dat hij altijd voor veel meer paraat staat dan je vraagt. De topsnelheid is begrensd tot 250 kilometer per uur. Met die prestaties zit deze viercilinder al dicht bij wat de zescilinder in de F-Type uit zijn mouw schudt. Het rijgedrag is een voltreffer. Wellicht omdat de wagen met die kleinere motor iets lichter is, en de neus speelser instuurt als je wat sneller rijdt. Het bevestigt ons eerdere oordeel: de zescilinder smaakten we bij de lancering ook meer dan de nog krachtigere, maar zwaardere achtcilinder. Jaguar maakte van de lancering van die instapmotor gebruik om het modeljaar 2018 hier en daar op te smukken. We zagen discrete ingrepen aan de bumpers en de koplampen, maar ook het nieuwe navigatiesysteem Touch Pro is een serieuze stap vooruit in vergelijking met de vroegere versie. Jo Bossuyt