“Downloadlimieten zijn vooroorlogs”

Klanten van Telenet die dreigden over te stappen naar concurrenten hebben vorige week 30 gigabyte extra downloadvolume gekregen. Daardoor kregen ze betere voorwaarden dan de Turbonetabonnees bij Telenet, die aanzienlijk meer betalen (61 euro tegen 42,91 euro). Volgens woordvoerder Stefan Coenjaerts van Telenet ging het om een ‘commerciële test’ en profiteerden maar enkele tientallen klanten van de commerciële ‘geste’. “Die test is nu afgelopen en wordt geëvalueerd.”

Gino Van Ossel, professor in Retail & Trade Marketing bij Vlerick, is niet verbaasd dat Telenet commerciële gestes uitprobeert. Wel dat ze ook in de krant komen. “Wettelijk is er geen probleem. Maar je moet gaan naar transparantie, fairness en een duidelijke identificatie van de segmenten. Niemand valt over studentenkortingen. Maar hoe meer het een kwestie wordt van onderhandelingen, hoe minder transparantie. Is dit fair? Het simpele feit dat een journalist het oppikt, bewijst al het tegendeel. Wie gediscrimineerd wordt, zal dit vreemd vinden. Als zoiets uitlekt, kan je maar twee dingen doen. Het voordeel aan alle klagers geven, waardoor je je prijsstructuur onderuithaalt. Of zeggen dat het om een commerciële test gaat en dat je hem toch niet aan iedereen geeft, waardoor de transparantie verdwijnt. In dit geval gaat het over een tegemoetkoming in het kader van een klachtenbehandeling. Juridisch zie ik daar geen graten in, maar commercieel is het niet optimaal.” De reacties op TIK.be, de website van de belangenverdediger van de Telenetklanten, liegen er niet om.

Het is niet verwonderlijk dat Telenet klachten krijgt over downloadlimieten. Wie multimedia downloadt, zit zeer snel tegen de limiet van 12 gigabyte. En Scarlet heeft zijn limiet begin april opgetrokken tot 60 gigabyte voor 25,65 euro per maand – vijf keer beter dan Telenet. “De Belgische limieten zijn vooroorlogs. In Nederland, Frankrijk en Duitsland zijn er helemaal geen limieten”, zegt directeur Gert Post van Scarlet. “Als Telenet wil, kan het bijzonder gemakkelijk zijn datalimieten optrekken omdat het helemaal met eigen infrastructuur werkt. Een provider als Scarlet heeft hogere marginale kosten, omdat hij altijd wel ergens capaciteit moet inkopen bij Belgacom.”

Eigenaardig genoeg tilt men bij TIK niet erg zwaar aan de datalimieten. “Er klagen meer mensen over spam, phishing of infrastructuurproblemen”, zegt voorzitter Rudi Vansnick.

B.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content