Met Christina Von Wackerbarth (44) krijgt de VRT vanaf 1 september een nieuwe algemeen directeur televisie. Het is de eerste keer dat een vrouw de op één na hoogste positie inneemt bij de openbare omroep. Von Wackerbarth heeft geen ervaring in de televisiewereld maar het medialandschap is vertrouwd terrein, dankzij een goed gevulde carrière bij de Nederlandse bladenmaker VNU, bij ons via de Vlaamse dochter Mediaxis bekend als uitgever van onder andere Humo, ...

Met Christina Von Wackerbarth (44) krijgt de VRT vanaf 1 september een nieuwe algemeen directeur televisie. Het is de eerste keer dat een vrouw de op één na hoogste positie inneemt bij de openbare omroep. Von Wackerbarth heeft geen ervaring in de televisiewereld maar het medialandschap is vertrouwd terrein, dankzij een goed gevulde carrière bij de Nederlandse bladenmaker VNU, bij ons via de Vlaamse dochter Mediaxis bekend als uitgever van onder andere Humo, Flair en Libelle. Haar naam mag dan statig en adellijk klinken, Von Wackerbarth is vooral een gedreven vrouw met zeer veel ambitie. Ze is getrouwd en heeft geen kinderen. Tot eind augustus blijft ze bij de VNU op de stoel van Chief Operating Officer voor de VNU Magazines. Daarna volgt ze Piet Van Roe - die met pensioen gaat - op als directeur televisie. "Tot dan geef ik geen interviews," houdt ze de boot af. "En bovenop deze mediastilte die ik in afspraak met de VRT inbouw, wil ik vanaf september nog een 100 dagen zonder interviews om me te kunnen inwerken." Christina Von Wackerbarth is van Duitse afkomst. Ze werd geboren in Braunschweig en verhuisde op haar vijfde naar België. Na haar studies Romaanse filologie aan de Ufsia vertrok ze met een beurs van het ministerie van Onderwijs en Cultuur naar Italië waar ze een tijdje lesgaf. Na enkele jaren in het onderwijs als lerares Frans en Duits, startte ze in 1980 een carrière als freelance jounalist. Haar eerste teksten verschenen bij Panaroma en later schreef ze ook bijdragen voor Flair. In 1984 werd ze chef-redactie bij Flair en in 1987 stond ze mee aan de wieg van de Franstalige versie van het populaire vrouwenblad, waar ze tevens de eerste hoofdredacteur van werd. Ze ontwikkelde in die jaren ook een passie voor alles wat culinair is. In het Antwerpse wereldje van restaurants, koks en fotografen heeft ze heel wat kennissen. Begin de jaren negentig verliet Von Wackerbarth het journalistieke metier, maar bleef actief als portofoliomanager bij VNU. De vijftalige romaniste groeide door tot uitgeefdirecteur bij Mediaxis, en is sinds 1996 als COO van VNU Magazines verantwoordelijk voor de uitbouw van internationale magazines in Centraal-Europa. De overstap van Von Wackerbarth verrast, omdat ze geen ervaring heeft met televisie. Volgens het officiële standpunt van de VRT zou ze bewezen hebben de wereld van de media te kennen en weten hoe een brede waaier producten te beheren. In het radioprogramma Actueel legde ze het zelf zo uit: "Ik denk dat je voor televisie, net als bij magazines, heel veel oog moet hebben voor wie je lezers, luisteraars of kijkers zijn. Door wat ik totnogtoe heb gedaan, ben ik gewend om daarmee om te gaan."