Soms komen automerken met concepten waarbij je toch wel vraagtekens plaatst bij de timing van de uitrol in Europa. De E-Power-versie van de nieuwe Nissan Qashqai is daar een voorbeeld van. Europa speelt met het idee tegen 2035 alleen nog nieuwe auto's toe te laten die emissieloos rijden. Enkel elektrische wagens zullen dus nog verkocht mogen worden. Sommige Europese landen en regio's willen dat al eerder doorvoeren. Vlaanderen doet dat bijvoorbeeld in 2029. Als de realiteit die plannen (Europa...

Soms komen automerken met concepten waarbij je toch wel vraagtekens plaatst bij de timing van de uitrol in Europa. De E-Power-versie van de nieuwe Nissan Qashqai is daar een voorbeeld van. Europa speelt met het idee tegen 2035 alleen nog nieuwe auto's toe te laten die emissieloos rijden. Enkel elektrische wagens zullen dus nog verkocht mogen worden. Sommige Europese landen en regio's willen dat al eerder doorvoeren. Vlaanderen doet dat bijvoorbeeld in 2029. Als de realiteit die plannen (Europa) en beslissingen (Vlaanderen) straks niet uitholt, zal voor een model als de Qashqai E-Power geen plaats meer zijn, want die wagen stoot wel nog CO2 uit. Op papier is de nieuwe Qashqai E-Power een hybride. Hij heeft zowel een elektro- als een benzinemotor, en de twee werken samen. Dat doen ze evenwel niet op dezelfde manier als bij een traditionele hybride, waar ze elk afwisselend alleen of samen de wielen aandrijven. De E-Power werkt ook niet zoals een stekkerhybride (plug-in), die een batterij heeft die je kunt opladen in het stopcontact of aan een laadpaal. In dat geval klaart de elektromotor eerst een paar tientallen kilometers ver de klus alleen. Zodra de batterij leeg is, springt de brandstofmotor bij en gedraagt de auto zich als een conventionele hybride. Hoewel je het systeem ermee kunt vergelijken, valt de E-Power ook niet onder de noemer van de zogenoemde range-extender (zie kader), want je kunt de batterij niet opladen in het stopcontact. Nissan gebruikt daarvoor de brandstofmotor, in dit geval een driecilinder van 1,5 liter. Die drijft niet de wielen aan, maar functioneert als een generator voor de batterij en kan desnoods, als die batterij helemaal leeg is, zijn stroom rechtstreeks naar de elektromotor sturen. Je rijdt met andere woorden met een elektrische auto die je niet moet opladen: je tankt gewoon benzine zoals je al jaren gewoon bent. Dat beamen de verantwoordelijken van het merk: "De E-Power is ontworpen om de plezierige, moeiteloze en soepele rijervaring te bieden die hoort bij een elektrische auto, maar dan zonder de noodzaak van opladen..."En nee, omslachtig is het concept daarom niet, volgens Nissan. De E-Power zou volgens de Japanners 10 procent efficiënter zijn dan een klassieke stekkerhybride.