"Bij het overlijden van een geliefde naar een begrafenisondernemer stappen is geen pretje. Je moet met een volstrekt onbekende man of vrouw alle details van de uitvaart doornemen, terwijl je het liefst van al met je verdriet in een hoekje zou gaan zitten." René Kaarsemaker, algemeen directeur van PC Hooft, geeft meteen aan waarom sommige mensen liever online een begrafenis bestellen bij Uitvaart Compact. Het bedrijf bestaat drie jaar en is sinds dit jaar ook in Vlaanderen aanwezig.
...

"Bij het overlijden van een geliefde naar een begrafenisondernemer stappen is geen pretje. Je moet met een volstrekt onbekende man of vrouw alle details van de uitvaart doornemen, terwijl je het liefst van al met je verdriet in een hoekje zou gaan zitten." René Kaarsemaker, algemeen directeur van PC Hooft, geeft meteen aan waarom sommige mensen liever online een begrafenis bestellen bij Uitvaart Compact. Het bedrijf bestaat drie jaar en is sinds dit jaar ook in Vlaanderen aanwezig. Uitvaart Compact houdt het op zijn website bewust simpel. Er zijn drie all-informules tegen een vaste prijs, die vooraf wordt betaald. Met 'Compact Basis' krijgt u voor 1850 euro de meest eenvoudige begrafenis of crematie, zonder opbaring. Het afscheid heeft dan vooraf al in privékring plaatsgevonden. Voor 2100 euro is er met 'Compact Essentie' wel een opbaring in een funerarium, waar de familie in kleine kring een laatste groet brengt. De formule 'Compact Compleet', voor 3200 euro, leunt het dichtst aan bij een klassieke plechtigheid. Naast het afscheid door intimi in het funerarium, biedt die formule een rouwdienst in een aula voor maximaal 50 personen en een koffietafel. Het succes van Uitvaart Compact ligt in de bescheidenheid van een betaalbaar product, in een sector die vergeven is van de tierlantijntjes. "Veel van onze klanten hebben na een lange ziekte van hun naaste al uitvoerig afscheid genomen. Ze willen dat het lichaam sereen wordt opgehaald, met weinig poespas", zegt René Kaarsemaker. Op de Nederlandse website kunnen de klanten van Uitvaart Compact hun eigen begrafenis al bij leven bestellen. Met die reserveringen bijgeteld, komt de onlinebegrafenisonderneming uit op 500 bestellingen per jaar. Uitvaart Compact haalt daarmee in Nederland een jaarlijkse omzet van 1 miljoen euro of 10 procent van de totale inkomsten van de PC Hooft-groep. Sinds begin 2011 werd dan ook al voorzichtig over de grens gekeken, met een uitvalsbasis in de Duitse regio Noord-Rijnland-Westfalen en in ons eigen Antwerpen. "Een begrafenis of crematie via Uitvaart Compact is niet voor iedereen geschikt. Bij een plots overlijden van een jonge mens is een uitvoerige plechtigheid met veel volk misschien meer op maat, ook om het verdriet te kunnen kanaliseren", geeft Kaarsemaker toe. Meer dan op het aantal bezoekers aan de plechtigheid, moeten de nabestaanden inleveren op de extra's die er wel zijn bij een klassieke dienst. Kaarsemaker maakt dat duidelijk met een voorbeeld: "Wij voorzien in een eenvoudige bloem op de kist, meestal een roos. Wie een boeket wil, moet daar zelf voor zorgen." In Nederland werkt Uitvaart Compact momenteel 'Uitvaart Direct' uit, dat wel de nodige keuzemogelijkheden en extra-tjes biedt. Het grootste nadeel van Uitvaart Compact ligt in de beperkte flexibiliteit. "De familie kan de dag van de uitvaart noch de locatie zelf kiezen. Die kan al vier dagen na het overlijden volgen en vindt plaats in een straal van maximaal 60 km rond de woonplaats van de overledene", licht Kaarsemaker toe. "Onze goedkope formule beperkt het aantal locaties, vereist strikte planning en laat dus weinig vrije keuze toe." De algemeen directeur denkt niet dat dat mensen zal tegenhouden. "Onze klanten kiezen voor eenvoud en een lage prijs", zegt René Kaarsemaker. "Onlineverkoop is ook de toekomst. Reisbureaus worden ingehaald door het internet. Het is een kwestie van tijd voor mensen ook hun Grote Reis online boeken."JOHAN DE CROM