Dood en verderf

Stéphane Mandelbaum leidde zo’n stormachtig leven dat het wel slecht met hem moest aflopen. Op zijn 25ste werd hij vermoord tijdens een afrekening over de diefstal van een Modigliani, waaraan hij medeplichtig was. Zijn lijk werd achtergelaten op een verlaten terrein rond Namen. Zijn roemloze levenseinde doet denken aan dat van de Italiaanse filmmaker Pier Paolo Pasolini, niet toevallig een van Mandelbaums grootste inspiratiebronnen. Ook bandieten, nazikopstukken, dichters, schilders, hoeren en filmmakers duiken op in zijn weergaloze vervormde portretten, die vaak vol vlammende citaten staan.

De link met Francis Bacon en Jean-Michel Basquiat is gauw gelegd: Mandelbaums tekeningen getuigen van een dwangmatige creatie en een onvoorstelbare artistieke maturiteit, zeker op die jonge leeftijd.

Het Joods Museum van België toont een honderdtal werken van deze controversiële Joodse artiest, die in 1985 voor het eerst exposeerde. Seks, dood, geweld, normvervaging en het kunstenaarschap zijn de belangrijkste thema’s in zijn fascinerende oeuvre, dat de herontdekking absoluut waard is.

Stéphane Mandelbaum, van 14 juni tot 22 september in het Joods Museum van België in Brussel

Dood en verderf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content