„Ik sta er nog altijd versteld van hoeveel spullen Belgen weggooien die best nog bruikbaar zijn", zegt Dominque Munier. Sinds een jaar staat de Fransman aan het hoofd van Troc Europe, de Europese marktleider in de depotverkoop van tweedehandsartikelen, met als belangrijkste merk Troc.com. Particulieren kunnen hun spullen zowel te koop aanbieden in een van de winkels als online. Troc.com krijgt een vergoeding per verkocht artikel en neemt de goederen soms direct over. Munier was voordien de topman van Monceau Fleurs en hij leidde de franchiseketens Le Jardin des Fleurs en...

„Ik sta er nog altijd versteld van hoeveel spullen Belgen weggooien die best nog bruikbaar zijn", zegt Dominque Munier. Sinds een jaar staat de Fransman aan het hoofd van Troc Europe, de Europese marktleider in de depotverkoop van tweedehandsartikelen, met als belangrijkste merk Troc.com. Particulieren kunnen hun spullen zowel te koop aanbieden in een van de winkels als online. Troc.com krijgt een vergoeding per verkocht artikel en neemt de goederen soms direct over. Munier was voordien de topman van Monceau Fleurs en hij leidde de franchiseketens Le Jardin des Fleurs en De Neuville. Ook Troc.com werkt met een franchisemodel en het wil zijn netwerk versneld uitbreiden, onder meer in de Benelux. "De uitbreiding van het aantal verkooppunten past in onze strategie om zowel on- als offline sterk aanwezig te zijn in Europa", zegt Munier. MUNIER. "De voorbije jaren werd het interieur van de winkels opgefrist. Ook de inrichting werd aangepakt, zodat de winkels overzichtelijker zijn. Meubels waren vroeger erg populair in de tweedehandsverkoop. Het aanbod is diverser geworden. Zo bieden we nu ook dvd's, boeken en gezelschapsspellen aan. Daarnaast werken we aan een opwaardering. De artikelen moeten niet alleen in goede staat, maar ook modern zijn. We focussen meer op mooie koopjes en exclusieve artikelen. We bieden ook producten uit eindereeksen aan, die rechtstreeks van de fabrikanten komen. Een beter aanbod en meer verkoop via het internet zijn de doelstellingen voor 2013. "De tweedehandsverkoop via het internet groeit fors. Zelf profiteren we daar ook van. Alleen al in Frankrijk bezoeken meer dan 20 miljoen surfers maandelijks onze website. Maar de winkels blijven een enorme troef. Uiteindelijk draait het om zichtbaarheid. Vaak staan die websites vol kleine advertenties. In de winkels kunnen de artikelen veel beter worden gepresenteerd en is een extra service mogelijk. Dat is een enorme troef om mensen ertoe te overhalen hun spullen via ons aan te bieden." MUNIER. "Meubelen zijn inderdaad goedkoper geworden. Dat kan wegen op de omzet, maar daarom hebben ingezet op de verhoging van de trafiek naar de winkels. Die inspanningen hebben gerendeerd, waardoor we meer verkopen." MUNIER. "We zijn nog niet echt aanwezig in Nederland. Die markt heeft veel potentieel, zeker ook voor de on-lineverkoop. Maar ook in België blijven we investeren. Binnenkort openen we twee nieuwe vestigingen met franchisenemers in het Brusselse. Franchise is een goed systeem voor de tweedehandsverkoop." MUNIER. "Die Europese schaal is een groot voordeel, maar dat leidt wel tot een overvolle agenda. Ik probeer veel winkels te bezoeken. Zo raak ik de voeling met onze klanten niet kwijt. In het weekend maak ik mijn hoofd leeg. Dat is noodzakelijk, want dan komen de goede ideeën naar boven." S.F."Een beter aanbod en meer verkoop via het internet zijn de doelstellingen voor 2013"