Met het vertrek van veteraan Scott Alcott naar Comcast schoof Dominique Leroy vorig jaar naar de top van de consumentendivisie van Belgacom. Ze kreeg de nieuwe telecomwet over zich heen en een King en Kong-douche van Telenet erbovenop. Toch kwam ze daar frisser uit dan sommige concurrenten. In het jongste kwartaal lag de omzet van haar consumentendivisie 1,4 procent lager dan vorig jaar, maar de winst steeg met 3,8 procent.
...

Met het vertrek van veteraan Scott Alcott naar Comcast schoof Dominique Leroy vorig jaar naar de top van de consumentendivisie van Belgacom. Ze kreeg de nieuwe telecomwet over zich heen en een King en Kong-douche van Telenet erbovenop. Toch kwam ze daar frisser uit dan sommige concurrenten. In het jongste kwartaal lag de omzet van haar consumentendivisie 1,4 procent lager dan vorig jaar, maar de winst steeg met 3,8 procent. DOMINIQUE LEROY. "Dit waren toch wel heel veel uitdagingen tegelijk. De regulering heeft niet geholpen. Voor Europa volstond een opzeggingstermijn van één jaar. België heeft daar zes maanden van gemaakt. Dat bracht zo veel administratieve complexiteit met zich mee, dat we nu helemaal geen opzeggingstermijn meer vragen." LEROY. "Dat is een groot woord. We hebben enkele teams samengebracht uit de verschillende departementen. In een crisis is het belangrijk niet overhaast te reageren. Anders vernietig je heel veel waarde. Dat hebben sommige van onze concurrenten misschien wel gedaan." LEROY. "Eenvoud is belangrijk. Ook in onze interne systemen en processen. Belgacom heeft goede technologie en innovatieve producten, maar waarschijnlijk nog een hoop mogelijkheden om die eenvoudiger en anders naar de klanten te brengen. We zijn met twee tarieven gekomen in mobiel: Smart en Easy. We hebben nog drie bundels: Start, Comfort en Maxi. Proximus zetten we op de kaart met de kwaliteit van zijn netwerk, Belgacom associëren we met familie en diensten. Er is gewerkt aan de websites, we hebben de Hello!-app gelanceerd en we rollen een winkelconcept uit waar we klanten onze diensten tonen." LEROY. "Prijsgevoelige mensen komen niet aan hun trekken bij Telenet. Wij proberen ze een keuze aan te bieden. Voor een goedkoop basisproduct is er Scarlet. Voor toegevoegde waarde en innovatie zijn er Belgacom en Proximus." LEROY. "Op termijn zal dat moeten. Is dat een grote herstructurering of een sociaal plan? Ik denk van niet. Er zijn genoeg mogelijkheden door natuurlijke afvloeiing of vertrekkers. We zullen inderdaad meer flexibiliteit moeten vragen. Mensen zullen soms ander werk moeten doen of bijscholen. Dat heb ik in mijn divisie al gedaan, vooral op managementniveau. A priori zijn mensen altijd tegen verandering. Daarna zie je ze openbloeien. Bij Scarlet is de vraag vooral hoe het bedrijf kan groeien zonder dat de kosten exploderen." LEROY. "We hebben daar relatief weinig in geïnvesteerd. Daardoor zijn er nog niet veel klanten, maar degene die we hebben, zijn zeer tevreden. Ik reken daar voor een stuk op mond-aan-mondreclame." LEROY. "Dat roaming voor een stuk wordt gereguleerd, vind ik correct. Maar als een operator uit Roemenië overal in Europa tarieven kan aanbieden op basis van zijn Roemeense kostenstructuur, zonder dat hij investeert in een netwerk, dan maak je de hele Europese telecomindustrie kapot." LEROY. "Groenland en IJsland. Slapen in een slaapzak in de tent, wandelen op de gletsjers. Ontdekken op een andere manier, met de familie, dichter bij de mensen, in de natuur." B.L."Eenvoud is belangrijk. Ook in onze interne systemen en processen"