Op 24 augustus ging Chris Goossens, creatief directeur bij het marketing- en reclamebureau Proximity BBDO, niet naar zijn werk in Brussel zoals hij anders deed. Hij trad enkele dagen in de schoenen van Eric Van den Bruel, productdevelopment- en marketingdirecteur bij Sappi Europe, het Europese hoofdkwartier van de Zuid-Afrikaanse papiergroep. Van den Bruel nam op zijn beurt de agenda van Goossens over en ging aan de slag in het kantoor van het reclamebureau Proximity BBDO, waarmee Sappi samenwerkt. Ook Benoit Van Cauwenberghe, creatief directeur en managing director van het marketing- en reclamebureau 6+1, en Andrea Boni, vicevoorzitter marketing bij Brussels Airlines, wisselden een paar dagen van baan.
...

Op 24 augustus ging Chris Goossens, creatief directeur bij het marketing- en reclamebureau Proximity BBDO, niet naar zijn werk in Brussel zoals hij anders deed. Hij trad enkele dagen in de schoenen van Eric Van den Bruel, productdevelopment- en marketingdirecteur bij Sappi Europe, het Europese hoofdkwartier van de Zuid-Afrikaanse papiergroep. Van den Bruel nam op zijn beurt de agenda van Goossens over en ging aan de slag in het kantoor van het reclamebureau Proximity BBDO, waarmee Sappi samenwerkt. Ook Benoit Van Cauwenberghe, creatief directeur en managing director van het marketing- en reclamebureau 6+1, en Andrea Boni, vicevoorzitter marketing bij Brussels Airlines, wisselden een paar dagen van baan. Association of Communication Companies (ACC), dat die ruilen organiseerde, wil er met zulke jobswaps voor zorgen dat de marketingmanagers in de bedrijven en de creatieven in de reclamebureaus zich beter kunnen inleven in elkaars situatie. Dat moet leiden tot betere ideeën en een vlottere samenwerking. Wat hebben de vier deelnemers geleerd in die halve week dat ze elkaars baan hebben overgenomen? U leert de juiste argumenten kennen. Chris Goossens: "Het werd me duidelijk dat ik soms de verkeerde argumenten gebruik om een idee te verkopen. Door die jobswap heb ik meer inzicht gekregen in de ambitie van de klant en weet ik beter waarop hij wordt afgerekend." Ook Benoit Van Cauwenberghe is het opgevallen hoe de problemen van een project pas na twee of drie dagen aan de oppervlakte komen. "Je ziet ook beter in welke stappen er komen voordat en nadat het reclameagentschap zijn werk heeft gedaan." Wees zorgvuldig met deadlines en briefings. Door van baan te wisselen, kon manager Eric Van Den Bruel van Sappi vaststellen hoe andere bedrijven omgaan met hun reclamebureau. "Ik heb gemerkt dat klanten niet altijd duidelijk zijn in hun briefing. Zo gaat veel tijd verloren." Adverteerders doen er volgens Van den Bruel goed aan het bureau geen lichtzinnige scherpe deadlines op te leggen. Van Cauwenberghe van zijn kant begrijpt nu beter hoe het komt dat sommige bedrijven problemen hebben om een goede briefing te maken voor hun reclamebureau. De persoon die de briefing maakt, krijgt vaak niet snel genoeg de vereiste informatie van zijn collega's, terwijl zijn deadline nadert. Zie het als een kans. Andrea Boni van Brussels Airlines had geen hoge verwachtingen van de jobswap, maar nadat hij enkele dagen in het reclamebureau had gewerkt, dacht hij daar anders over. "Ik woonde een vergadering met een andere klant bij. Dat was heel interessant. Die ontmoeting heeft me aan het denken gezet over een samenwerking tussen Brussels Airlines en dat merk. Ik heb tijdens de jobswap kennisgemaakt met nog een tweede bedrijf waarmee we zaken zouden kunnen doen." Meer empathie is goed voor de zaken. "De '1' in 6+1, de naam van ons bureau, staat voor de klant", zegt Benoit Van Cauwenberghe. "We zijn dus al een bureau dat dicht bij de klant staat. We hebben bijvoorbeeld een clientdesk, waar de klant minstens een halve dag per week kan langskomen. Toch heb ik veel bijgeleerd over de sector door de functie van Andrea uit te oefenen. Ik begrijp nu beter waarom onze ideeën soms worden afgeschoten." Voor het bedrijf kan het lastig zijn om bepaalde ideeën uit te voeren, omdat het rekening moet houden met allerlei zaken waar een agentschap niet aan denkt. De deelnemers vinden de jobswap voor herhaling vatbaar. Benoit Van Cauwenberghe heeft van een andere klant al een vraag gekregen voor een nieuwe ruil en Andrea Boni wil zijn communicatiedirecteur voorstellen om ook eens een jobswap te doen. Belangrijk is wel dat de swap nog beter wordt voorbereid, zegt Chris Goossens: "Bijvoorbeeld door vooraf een meeting met de betrokkenen te organiseren. De samenstelling van de agenda vergt veel werk en is cruciaal. De ene werkweek is interessanter dan de andere. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat je voldoende interessante zaken te doen hebt." BENNY DEBRUYNE, FOTOGRAFIE BERT VAN DEN BROUCKE