In Antwerpen begint Document Management Partners ( DMP) van zich te laten horen. Het bedrijf onder leiding van Luc Broos zegt nu een twintigtal medewerkers te hebben aangeworven en noemt zich de eerste value added reseller (VAR) van Lernout & Hauspie Speech Products.
...

In Antwerpen begint Document Management Partners ( DMP) van zich te laten horen. Het bedrijf onder leiding van Luc Broos zegt nu een twintigtal medewerkers te hebben aangeworven en noemt zich de eerste value added reseller (VAR) van Lernout & Hauspie Speech Products. DMP wil taaltechnologie toevoegen aan documentbeheerssystemen. Daarvoor hebben de Antwerpenaren een distributieovereenkomst gesloten met Documentum, één van de belangrijkste bouwers van documentbeheerssystemen. De technologie die DMP in de systemen van Documentum wil integreren, betreft het opzoeken in verschillende talen ( crosslingual search), het 'in de vlucht' aanmaken van samenvattingen van documenten en machinevertaling. "De samenwerking met Documentum is een proof of concept. Als dit lukt, is het de bedoeling de technologie ook in andere documentbeheerssystemen in te passen," zegt gedelegeerd bestuurder Luc Broos (45), die in de jaren tachtig zes jaar lang voor Jo Lernout heeft gewerkt bij Wang. Daarna was hij algemeen directeur bij ICL en Compu-Mark om tenslotte onafhankelijk consultant te worden. Luc Broos richtte DMP in maart 1998 op samen met dokter Joost Degroote, die volgens Graydon ook bestuurder is van de Brussels Translation Group. Drie maanden na de oprichting werd het toch al niet onaanzienlijke startkapitaal van 101 miljoen frank opgetrokken tot 291,6 miljoen frank. "Met het geld hebben we onze licentierechten aan Lernout & Hauspie Speech Products betaald en doen we ontwikkelingen in vertikale markten," zegt Luc Broos. Het gaat onder meer om het bouwen van domeinspecifieke, multilinguale lexicons. DMP zou in eerste instantie vooral de nadruk leggen op zijn zoeksysteem en op zijn technologie om samenvattingen te maken. Machinevertaling (zie ook Lant, blz. 46) komt pas tot haar recht in zeer gespecialiseerde omgevingen. Het aanmaken van de benodigde lexicons, voor zover ze niet kunnen worden ingekocht, vergt veel tijd. DMP wil de internationale markt op met de hulp van andere, meer sectorgerichte distributeurs van Documentum. Dat moet DMP de nodige introducties bij eindgebruikers opleveren. "Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland zijn interessante markten. De VS is voor de tweede fase," zegt Luc Broos.De eerste echte test voor Document Management Partners is de gebruikersconferentie van Documentum in San Francisco, begin oktober. "Tegen dan moet DMP een geïntegreerd product hebben," zegt Luc Broos.