Met zowat 35.000 parkeerplaatsen verspreid over 45 locaties is Q-Park het op een na belangrijkste parkeerbedrijf van het land. Het bedrijf heeft al een stevige voet aan de grond in Antwerpen en Brussel waar het telkens een tiental parkings exploiteert. "We blijven in beide steden uitkijken naar kansen, maar we willen zeker ook uitbreiden in Luik en Gent, onze twee andere A-locaties", vertelt CEO Philip De Brabanter. Daarnaast heeft Q-Park ook garages in kleinere steden zoals Kortrijk, Genk en Charleroi.
...

Met zowat 35.000 parkeerplaatsen verspreid over 45 locaties is Q-Park het op een na belangrijkste parkeerbedrijf van het land. Het bedrijf heeft al een stevige voet aan de grond in Antwerpen en Brussel waar het telkens een tiental parkings exploiteert. "We blijven in beide steden uitkijken naar kansen, maar we willen zeker ook uitbreiden in Luik en Gent, onze twee andere A-locaties", vertelt CEO Philip De Brabanter. Daarnaast heeft Q-Park ook garages in kleinere steden zoals Kortrijk, Genk en Charleroi. Vooraleer een nieuwe parkeergarage operationeel is, vloeit er heel wat water door de Schelde. "Meestal organiseren de gemeentebesturen een aanbesteding voor een concessie, die meestal over dertig tot vijftig jaar loopt. Op basis van financiële en architecturale elementen kiest het bestuur een partner. Meestal duurt het dan nog een jaar vooraleer de eerste schop in de grond wordt gestoken. Het verkrijgen van een milieu- en bouwvergunning verloopt al bij al nog vlot, zeker in Vlaanderen, maar we zorgen er altijd voor dat we een compleet dossier indienen met alle noodzakelijke documentatie", legt Philip De Brabanter uit. Als een van de toonaangevende spelers in de sector hecht Q-Park veel belang aan innovatie. "We proberen het comfort van onze klanten te verhogen door bijvoorbeeld te investeren in gebruiksvriendelijke betaalsystemen, waardoor ze niet meer naar de betaalautomaat moeten stappen. We gebruiken al langer systemen waarmee de klant kan uitrijden zonder dat hij zijn pincode moet intikken. Sinds midden vorig jaar kan dat zelfs contactloos", zegt De Brabanter. "We waren ook een van de eersten om te voorzien in oplaadpalen voor elektrische wagens. Die zijn bijna een verplichting geworden bij alle openbare aanbestedingen." Een ander stokpaardje van het bedrijf is veiligheid. "Al na de aanslagen in Parijs hebben we extra veiligheidsagenten ingezet, vooral in de grootsteden. Nu hebben we onze inspanningen nog verder opgedreven", zegt Philip De Brabanter. "We hebben ook een parkeergarage bij de luchthaven van Charleroi die nu veel extra trafiek moet verwerken. Maar alles verloopt daar vrij vlot dankzij goed overleg met de luchthavenexploitant, de federale politie en het leger." Q-Park is een onderdeel van een multinationale groep die verspreid over tien landen 835.000 parkeerplaatsen exploiteert. De aandeelhouders van het moederbedrijf, dat geleid wordt door onze landgenoot Frank De Moor, zijn institutionele investeerders, hoofdzakelijk uit Nederland. "Voor de operationele zaken, zoals investeringen in technologie en onderhoud en renovatie van de garages, kan het lokale management vrij autonoom handelen", zegt Philip De Brabanter. "Nieuwe dossiers presenteren we aan de raad van bestuur. Die neemt de beslissing. De financiering gebeurt intern, want de groep heeft een eigen bank. Per parkeerplaats mag je rekenen op een investering van 25.000 tot 35.000 euro, een nieuw project loopt al snel op tot 10 à 12 miljoen euro." Dirk Van Thuyne"Per parkeerplaats mag je rekenen op een investering van 25.000 tot 35.000 euro, een nieuw project loopt al snel op tot 10 à 12 miljoen euro"