Toen Maarten Baas in 2002 als afstudeerproject enkele designiconen uit de twintigste eeuw in brand stak en die verkoolde restanten fixeerde, schreef hij geschiedenis. Het was de start van een krachtige carrièr...

Toen Maarten Baas in 2002 als afstudeerproject enkele designiconen uit de twintigste eeuw in brand stak en die verkoolde restanten fixeerde, schreef hij geschiedenis. Het was de start van een krachtige carrière. Baas werd een vernieuwende stem in het Dutch Design. Met provocatie en humor verlegt hij de grenzen tussen vormgeving, performance en kunst. Zijn solotentoonstelling die van het Groninger Museum naar het Gentse Designmuseum is overgekomen, is de perfecte samenvatting van zijn korte maar krachtige loopbaan. Iconisch is bijvoorbeeld zijn Clay Series, meubilair dat eruitziet alsof een kind het heeft gekleid in plasticine. Real Time is een staande klok waarin Baas verstopt lijkt te zitten. De wijzerplaten zijn vervangen door een videoscherm. In realiteit kijk je naar een gefilmde klok: Baas tekende twaalf uur lang elke minuut de wijzers van de klok en wiste ze telkens weer uit. In Groningen was de expo een trekpleister. Benieuwd of Gent die stunt overdoet.