Netflix, dat abonnementen verkoopt om via het internet films en series te bekijken, wordt almaar populairder. Heel binnenkort heeft het Amerikaanse bedrijf wereldwijd meer dan 100 miljoen klanten. In de Verenigde Staten heeft Netflix de grens van 50 miljoen...

Netflix, dat abonnementen verkoopt om via het internet films en series te bekijken, wordt almaar populairder. Heel binnenkort heeft het Amerikaanse bedrijf wereldwijd meer dan 100 miljoen klanten. In de Verenigde Staten heeft Netflix de grens van 50 miljoen klanten overschreden, meer dan het aantal Amerikanen dat kabeltelevisie heeft. Het succes van Netflix is de combinatie van de eigen reeksen met een grote bibliotheek aan programma's geproduceerd door derden. Een van de belangrijkste externe partners is Disney. Maar dat heeft beslist het contract met Netflix vanaf 2019 te beëindigen. De animatiefilms van Disney, en ook grote titels zoals Star Wars en Pirates of the Caribbean, zijn dan niet langer beschikbaar voor de klanten van Netflix. Disney wil met een eigen streamingdienst rechtstreeks naar de consument stappen. De vraag is of dat een succes wordt. Consumenten hebben al heel wat abonnementen. Zijn ze bereid er nog een extra kostenpost bij te nemen om naar Disney-films te kijken? De komende jaren wordt er nog meer gevochten om de kijker. Amazon en Apple strijden voor de rechten van James Bond, en Facebook wil eigen producties starten.De auteur is internationaal keynotespreker, partner bij Nexxworks en professor aan Vlerick Business School.Steven Van Belleghem