In 2012 verwierf Casino Guichard de controle over Grupo Pao de Açucar (GPA). Dat is veruit de grootste winkelketen van Brazilië. Het is marktleider in het land met alle mogelijke winkeltypes: van de Extra-hypermarkten over de supermarktenketen Extra Supermercado tot de buurtwinkels van Extra Minimercado. Brazilië gaat door een diepe crisis en daar ondervond Casino Guichard de gevolgen van. Het is daarnaast marktleider in Colombia met de keten Exito, die ook in Uruguay enkele activiteiten heeft.
...

In 2012 verwierf Casino Guichard de controle over Grupo Pao de Açucar (GPA). Dat is veruit de grootste winkelketen van Brazilië. Het is marktleider in het land met alle mogelijke winkeltypes: van de Extra-hypermarkten over de supermarktenketen Extra Supermercado tot de buurtwinkels van Extra Minimercado. Brazilië gaat door een diepe crisis en daar ondervond Casino Guichard de gevolgen van. Het is daarnaast marktleider in Colombia met de keten Exito, die ook in Uruguay enkele activiteiten heeft. In Azië is Casino Guichard prominent aanwezig in Thailand en Vietnam met de keten Big C. In Thailand is de groep marktleider. Op de zeer beloftevolle, maar weinig ontwikkelde Vietnamese markt baat ze hypermarkten uit, meestal in shoppingcentra. Op zijn thuismarkt Frankrijk had Casino Guichard de voorbije jaren te kampen met het zwakke consumenten- en ondernemersvertrouwen. Vooral de hypermarkten van Géant Casino hebben het zwaar. Gelukkig voert de groep bij onze zuiderburen een heel diverse strategie, waarbij er naast de hypermarkten ook plaats is voor buurtwinkels (met onder meer de merknamen SM Casino en Monoprix) en harddiscountspecialisten (met de ketens Franprix en Leader Price). Op de e-commercemarkt is Cnova een succesverhaal. Midden augustus raakten de omzetcijfers over het eerste semester bekend. Die waren een teleurstelling en hebben de beurskoers onder druk gezet. Nochtans was de omzet met 23,67 miljard euro nog altijd 1,8 procent hoger dan in de eerste helft van 2014. De inkomsten gingen achteruit in Frankrijk, maar ze stegen nog in Latijns-Amerika en Azië. Ook de e-commerce groeide (+27 %). Maar het probleem is het resultaat. De bedrijfskasstroom (ebitda) zakte van 1,29 miljard naar 994 miljoen euro, een daling met 23 procent. Dat betekent dat de ebitda-marge slinkt van 5,5 naar 4,2 procent. Enkel in Azië lag dat cijfer hoger. In Frankrijk werden de marges aangetast door prijsverlagingen. In Brazilië deden de gevolgen van de recessie zich gevoelen in de privéconsumptie. E-commerce kon de sterke omzettoename niet vertalen in een hogere marge. Ondanks het groeipotentieel van Casino Guichard in de opkomende landen noteert het aandeel met een korting van 10 procent tegenover het Europese gemiddelde, tegen 12,5 keer de verwachte winst voor dit jaar, tegen 8 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda), en vooral tegen slechts 0,7 keer de verwachte boekwaarde en een verwacht dividendrendement van bijna 6 procent bruto. Dat is een aantrekkelijke waardering. Danny Reweghs