MASSACOMMUNICATIE BELANGRIJKER DAN SUBSIDIES.
...

MASSACOMMUNICATIE BELANGRIJKER DAN SUBSIDIES.De Derde Industriële Revolutie in Vlaanderen (Dirv) waarvan Flanders Technology en Technoland de kinderen zijn is klassiek technologiebeleid. "Daar pleit ik in beginsel niet tegen, de Dirv kwam er op zijn tijd en heeft écht boeiende prikkels gegeven aan de Vlaamse bedrijven en branches," getuigt Dany Jacobs. "Echter, het zwakke punt is dat iedereen vandaag opereert in de drie grote richtingen die de Vlaamse regering insloeg. In de micro-elektronica, de biotechnologie, de nieuwe materialen woedt een kostenconcurrentie en geen concurrentie op basis van unieke voordelen." Het IWT is een loket van de Vlaamse regering voor technologiesteun, ook weer een klassieke benadering. Dany Jacobs nuanceert : "Je hebt een loket nodig, laten we wel wezen, bovendien en dat is sterk het IWT formuleert ideeën op basis van zijn praktijkervaringen, voor een nieuw beleid. Ook Vito en Imec breken los uit hun ivoren toren en zoeken de goede richting." Dany Jacobs kent de verankeringsdiscussie. Er was een met Vlaanderen vergelijkbaar debat toen Fokker werd overgenomen door Dasa in 1993. "Mijn raad is, veranker je economie en je bedrijven ook door de kennis die je hebt. Duitsland denkt eerst aan Dasa en dan pas aan Fokker, ook Groot-Brittannië denkt eerst aan British Aerospace, omwille van de unieke kennis die zit opgestapeld bij die thuisbedrijven. Footloose ondernemingen kan je verankeren door kennis, kijk naar Volvo in Gent, dat de Zweden nog niet zo snel zullen lossen. Het heeft op die plek excellente knowhow en sterke toeleveranciers voor het concern in huis," stelt Dany Jacobs. Ook hier kijkt hij verder dan de identificatie van kennis met techniek, technologie en toelagen : "Innovatiebeleid dient niet enkel te gaan over subsidies en subsidiebeleid. Ook breed verspreide voorbeelden van best practice management verhogen de nationale kennis. KMO-Partner op de Vlaamse beeldbuis treft veel beter de juiste toonaard dan de vergelijkbare cursussen van het Nederlandse educatieve programma Teleac. KMO-Partner is herkenbaar en direct voor de KMO'er, het is zijn programma. Massacommunicatie is belangrijker voor de innovatie dan een vette toelagenpot. Ook de Vlerick School voor Management zie ik als een belangwekkend kennisinstituut voor het kweken van lerende organisaties. De spitstechnologie voor de toekomst is de organisatie van leerprocessen."